Skip to main content
Special Stories

DAF : truttenschudder wordt giant killer

By 11 november 2019februari 8th, 2022No Comments

8 november werd het DAF-museum in Eindhoven heropend. Dankzij een uitbreiding van 1100 m2 wordt de interessante verzameling vandaag op een oppervlakte van 7.000 m2 getoond. En hoewel de recente uitbreiding aan vrachtwagens is gewijd, kon Masta het niet laten om bij de racewagens te gaan kijken.

 

 

 

 

 

 

 

In 1966 bracht Daf de 32S uit, een homologatiemodel waarvan er 501 exemplaren werden gebouwd. Eén meer dan het voor de homologatie vereiste aantal. Aan de 32S waren een aantal wijzigingen aangebracht. Zo werden onder andere schijfremmen gemonteerd. De 32S werd slechts in één kleur geleverd : Rally-wit!

Daf was echter al eerder actief in de autosport, niet zelden met Belgen aan het stuur. Zo reisde Christian Delferier met Jean-Pierre Gaban naar Zweden. Of juister: hij reed naar het Noorden en zijn coureur vloog hem achterna. “Georges Hacquin zou met een Daffodil 650 de Rally van Zweden rijden, maar er was iets tussengekomen. Daarom had hij bij Daf Jean-Pierre als vervanger voorgesteld. De Nederlanders waren meteen akkoord en ook Jean-Pierre zag het avontuur wel zitten. Alleen had die totaal geen zin in een retourtje Zweden met de Daf. Ik maalde er niet om. Voor mij telde de ervaring. En, niet onbelangrijk, ik zou voor het eerst een rally gaan rijden waarvoor al mijn onkosten werden vergoed”, vertelt Delferier in de eerste editie van Masta. Enkele jaren later kreeg het Daf-verhaal een succesvol vervolg, wanneer Delferier als bijrijder van Jean-Louis Haxhe bij het fabrieksteam werd ingelijfd.

DAF-museum Tongelresestraat 27 5613 DA Eindhoven www.dafmuseum.nl info@dafmuseum.nl