Skip to main content
In de kijkerTests

Mazda 3 : nieuwe accenten

By 4 november 2019No Comments

Met de nieuwe Mazda 3 loop je weinig risico om onopgemerkt te passeren. Zeker niet in de hatchback, die de bakens van het Kodo-design verlegt. Het design is echter niet het enige wat nieuw is. De Mazda 3 legt het accent meer op het comfort, gelukkig zonder te vergeten dat er nog mensen zijn die graag autorijden.

Wat je moet weten:

  1. De Mazda 3 is aan zijn vierde generatie toe.
  2. Hij is verkrijgbaar als een in het oog springende hatchback of als een elegante maar iets conservatievere vierdeurs.
  3. Er is keuze uit drie motoren : de Skyactiv G met 122 pk, de Skyactiv D met 116 pk en de revolutionaire Skyactiv X met 180 pk. Alle motoren zijn verkrijgbaar met naar keuze een handgeschakelde of een automatische versnellingsbak. De Skyactiv X –motor is ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving.
  4. De Skyactiv G-motor in onze testauto is 122 pk en 213 Nm sterk. Met automaat gaat hij in 10,8 seconden van 0 naar 100 en topt hij bij 197 km/u.
  5. Volgens de strengere WLTP-normen ligt het normverbruik van deze versie met de 18”-wielen op 6,8 l/100 km. Met 16”-wielen op 6,5 l/100 km. Dat komt neer op een CO2-uitstoot van 148 tot 152 g/km. Of volgens de mildere NEDC-norm van 126 tot 128 g/km.
  6. De Mazda 3 is er vanaf € 23.990.
  7. Er zijn drie uitrustingsniveau’s : SkyMove, SkyDrive en SkyCruise.
  8. Meer info vindt u op www.mazda.be

En dan nu, wat je echt wilt weten:

Eentje van dertien uit een dozijn?

Het was met enig handengewring dat ik uitkeek naar de kennismaking met de nieuwe Mazda 3; een mooie auto, een hapje frisse lucht in een segment waar de Volkswagen Golf de wetten dicteert. De Mazda 3 is geen bloemlezing van ingewikkeld lijnenspel en vergezochte accenten. Volgens de designers worden die geleverd door wat zich in de carrosserie weerspiegelt.

Maar, ware schoonheid zit vanbinnen. Want hoe gecharmeerd ik ook ben door het originele design van de carrosserie van de hatchback, het is de binnenkant die het hem echt doet. Sober, rustgevend, subtiel samenspel van materialen, zacht in elkaar overvloeiende lijnen … Maar om me niet in lofzang te verliezen, houd ik het bij een koel ‘verzorgd afgewerkt’. Net als met de buitenkant zal je de binnenkant van de Mazda 3 niet snel met die van een andere auto verwisselen.

Voor mij is het interieur van deze Mazda 3 vooral een oase van rust. Met uitstekend zittende stoelen met voldoende afstelmogelijkheden om mijn lange lijf perfect achter het stuur te positioneren. Dat wie achter mij wil gaan zitten best eerst even de benen laat amputeren, is zijn of haar probleem. Of neen wacht, zelfs de compromishouding is nog best te doen.

En, gaat hij een beetje vooruit?

Deze Skyactiv G-motor borrelt niet over van vermogen en koppel, wat het een beetje ongepast maakt om hier gewag te maken van sprankelende prestaties. Gevraagd naar wat deze Mazda op de chronometer zet, antwoord ik daarom met welke chronometer? Acceleraties van 0 naar 100 in meet dan 10 seconden worden volgens de Masta-normen immers met de scheurkalender gemeten.

En als u er toch om vraagt, u trekt beter genoeg tijd uit om van nul naar honderd te snellen, waarbij ik me alvast excuseer voor deze clichématige woordkeuze. Snellen is niet meteen dat wat deze Mazda 3 doet. Zeker niet wanneer u deze motor aan een automaat koppelt, een klassieke automaat met koppelomvormer bovendien.

Op zich helemaal geen slechte automaat, helaas is er net iets te weinig om om te vormen, zeker in de lage toeren, waardoor deze combinatie van motor en versnellingsbak allesbehalve aanzet tot sportief rijden. In sportieve modus wordt ze zelfs net iets te brutaal om aangenaam te zijn.

Recht naar huis of ‘the long way home’?

Doe toch maar het laatste. Een minder snelle auto in de bochten op snelheid houden kan ook plezant zijn. Zeker wanneer die auto precies doet wat je van hem vraagt. En dat doet deze Mazda 3.
Dat hij de meerarmige achteras van zijn voorganger heeft geruild voor een eenvoudigere en goedkopere torsieas, drukt de pret zeker niet. De ophanging verteert zonder zich te verslikken alle mogelijke wegoneffenheden en houdt de koetswerkbewegingen netjes onder controle.
Het geheel is bijzonder evenwichtig. De voorwielen bijten zich netjes de bocht in, wat jammer genoeg niet echt te voelen is in het stuur. Toch geeft de Mazda 3 bij het insturen veel vertrouwen, dat hij gelukkig niet vlug zal beschamen. Ook wel een beetje dankzij het G-Vectoring Control Plus-systeem dat discreet ingrijpt om de auto op koers te houden.
Dat laatste geef je als chauffeur natuurlijk niet graag toe, maar toch. Als een hulpsysteem efficiënt is, is er niets mis mee om het te gebruiken. Anders is het bijvoorbeeld met de spoorassistent, waarvan ik de bemoeizucht vervloek. Gelukkig ligt de oplossing in één druk op de knop.
Ook niet onbelangrijk is het comfort aan boord, dat werkelijk top is. Ik had het al over de zithouding, maar Mazda is er ook in geslaagd om storende rijgeluiden uit de cockpit te weren. Zelfs de motor houdt zich koest, tenzij hij nodeloos hoog in de toeren wordt gejaagd.

Van pomp naar pomp?

Ik hield het bij een sober gemiddelde van 7l/100 km. Wanneer ik er echt op lette, pitste ik er zelfs nog een half litertje meer af.

Een woordje ook over het budget. In zijn basisversie SkyMove biedt hij al een relatief volledige basisuitrusting. In zijn topversie SkyCruise is hij zelfs beter uitgerust dan een beer na zijn winterslaap.

Masta-approved? 6,5/10

Goed, maar de Mazda 3 kan beter. Wat dat betreft kijk ik uit naar de Skyactiv X-motor en hoop ik samen met u dat de onlangs getoonde TCR-versie van de Mazda 3 een beetje van zijn magie zal overzetten over een potente straatversie.