
RENAULT 5 E-TECH
De Renault 5 E-TECH werd samen met zijn sportieve evenknie de Alpine A290 verkozen tot Auto van het Jaar 2025. Een terechte keuze van de jury?
EERSTE INDRUK
Goed gedaan! De Renault 5 E-TECH is een geslaagde moderne interpretatie van de originele 5, ook al zie ik er meer trekken van de Supercinq in dan van het knuffelkarretje dat in januari 1972 debuteerde. Toch moet je geen fan van het origineel zijn, om van de 5 van vandaag te houden. Deze hoort thuis in het rijtje van de Mini uit 2001 en de Fiat 500, allebei geslaagde remakes van een iconisch model. Hij is allesbehalve een pastiche van een rijdende legende zoals de eerste, op een oudere Golf gebaseerde Volkswagen Beetle.
Een Renault 5 waarvan in 1973 al een elektrisch aangedreven versie uitkwam, die heel toepasselijk 5 Electrique werd genoemd. Een auto met een 7,5 kW presterende gelijkstroommotor die werd gevoed via 34 loodbatterijen, die de plaats van de achterbank hadden ingenomen. Een ballast die de 5 Electrique vlotweg 300 kilogram zwaarder maakte dan de 5, wat betekende dat hij zo’n 1.075 kilogram op de weegschaal zette. Vooruitgaan deed het ding nauwelijks. Het haalde een top van 60 km/u, raakte met de wind vanachter 110 kilometer ver en kon na 10 uur laden opnieuw met volle batterijen de weg op. Er werden er 90 van gebouwd.
De elektrische auto is er inderdaad echt op vooruitgegaan. Zelfs al is de autonomie van deze 5 E-TECH bij winterse temperaturen ook niet echt om vrolijk van te worden. Wordt er 400 kilometer beloofd, dan afficheert het dashboard 320 kilometer. Hopelijk heb ik de wind vanachter. Tenminste, dat is de eerste indruk.
Je moet geen fan van het origineel zijn, om van de 5 van vandaag te houden. Hij hoort thuis in het rijtje van de Mini uit 2001 en de Fiat 500, allebei geslaagde remakes van een iconisch model.


ONDERWEG
Renault heeft zich niet laten vangen aan de populariteit van de cross-over in dit segment. De 5 E-TECH is inderdaad iets hoger dan een Clio, wat onder andere te maken heeft met de plaatsing van de batterij. Maar hij blijft, ondanks dat hij een fractie korter en smaller is, toch mooi geproportioneerd. Eerst vond ik het jammer dat mijn testwagen niet flashy geel of groen was. Maar naarmate de testweek vorderde, was ik steeds blijer met het discretere nachtblauw, wat hem ook bijzonder goed staat.
De 5 E-TECH moet het niet alleen van zijn sympathieke snoet hebben. Het interieur vind ik zelfs nog beter geslaagd. Renault is niet in de val getrapt om ons te pas en vooral te onpas met verwijzingen naar vroeger om de oren te slaan. Het geheel is bijzonder smaakvol, met als blikvanger de zachte oppervlakken die me zo terugflitsen naar toen, maar me vooral doen vergeten dat het instrumentenbod is opgebouwd uit twee lichtgevende snijplanken – verschoning schermen – met voor de neus een 10-duims instrumentenbord en daarnaast een even groot aanraakscherm, dat op het Google-systeem draait.
Een overzichtelijk en makkelijk hanteerbaar geheel. Met dank ook aan de nog talrijke fysieke bedieningsknoppen, die de bediening veel intuïtiever en dus veiliger maken. Ja, retro kan ook functioneel zijn.
De nog talrijke fysieke bedieningsknoppen maken de bediening veel intuïtiever en dus veiliger. Ja, retro kan ook functioneel zijn.
Een toffe werkplaats, dat interieur van de Renault 5 E-TECH. Eén die er niet alleen goed uitziet, maar ook gerieflijk en comfortabel is. De stoelen zitten en steunen uitstekend en ook de zithouding is bijzonder goed. De 5 E-TECH is geen auto waar je op zit, maar één waar je in zit. Met dank ook aan de lage zithouding, die voor mij toch een basis voor rijplezier is. Dat de haast perfecte afstelling van de voorstoelen een negatief effect heeft op de plaats achterin, neem ik er graag bij.

Ik heb me achter het stuur van de Renault 5 E-TECH geen moment verveeld. Hij is natuurlijk een hele hap zwaarder dan het origineel van toen, maar dat kan de pret niet drukken. De goed afgestelde ophanging zorgt voor een evenwichtig compromis tussen rijplezier en comfort.
Wanneer ik even op de techniek focus, valt het type ophanging op. Vooraan neemt de 5 E-TECH de ophanging van de Captur over, een zeer klassieke keuze. Maar achteraan zit de multilink van de Dacia Duster 4×4. Nodig voor de inplanting van de batterij, maar ook met een gunstig gevolg voor het rijgedrag.
Maar vergis je niet. Hoe vlot de elektrische 5 de bochten ook aansnijdt, een echt sportwagentje is het niet. Daarvoor moet je naar Alpine. Het stuur reageert snel en progressief, maar als het enthousiasme het van de rede overneemt, dan is er weliswaar progressief onderstuur om je terug te fluiten. Niets om van te schrikken, maar wel duidelijk.


Ook wanneer ik het acceleratiepedaal – ook nog wel gaspedaal genoemd – induw, voelt mijn op sportieve prestaties beluste ik een verwijzing naar de Alpine-showroom. Van 0 naar 100 km/u in 8 seconden kan je bezwaarlijk traag noemen, maar de 5 E-TECH trekt niet zo agressief van leer als andere elektrische auto’s. Je krijgt nooit de indruk dat de voorwielen de plaat poetsen, waarna de achterwielen op achtervolgen zijn aangewezen.
Dat belet niet dat de 5 zeer vlot met het verkeer mee kan. Dat zijn roeping in het stadsverkeer ligt, merk je aan het verloop van de acceleratiecurve. Tot 50 km/u is hij op zijn best, daarna neemt de felheid van de acceleratie af.


De Renault 5 E-TECH is natuurlijk een hele hap zwaarder dan het origineel van toen, maar dat kan de pret niet drukken. De goed afgestelde ophanging zorgt voor een evenwichtig compromis tussen rijplezier en comfort.
DE AFREKENING
Elektrische auto’s en winterse temperaturen, het zijn geen goede vrienden. Renault belooft een gemiddeld verbruik van 14,9 kWh/100 km, maar tijdens de koude winterweek lukte het me maar één keer om onder de 20 kWh/100 km te duiken. 19,9, daar moest ik het mee doen.
En geloof me wanneer ik zeg dat ik alles heb geprobeerd om er iets af te pitsen. Maar zelfs al sloop ik op mijn sloffen de straat uit, dan nog kreeg ik de indruk dat de 52 kWh grote batterij sneller leegloopt dan een reiger met buikloop. Van de beloofde 410 kilometer autonomie, bleef nog maar een goede 300 kilometer over. Dat is weinig, maar niet onoverkomelijk. Gelukkig heb ik thuis een 11 kW-lader, waardoor ik altijd met een volle batterij kan vertrekken en heb ik de discipline om ook bij kortere stops de batterij op te laden. Tenminste, daar waar het mogelijk is. Oh ja, over sloffen gesproken. De 5 E-TECH stond op winterbanden, wat ook niet echt bevorderlijk is voor het verbruik.
De commentaar over het verbruik is dus een weliswaar realistische momentopname. De essentie van het verhaal is, dat de Renault 5 E-TECH een geestig autootje is, dat zowel mooi is om naar te kijken als aangenaam is om in te rijden. En daar kan je winter en zomer van genieten.
De 150 pk sterke 5 Comfort Range kost in zijn basisuitvoering € 32.900 en voor de Iconic Cinq betaal je al gauw € 34.900. Voeg daar nog enkele leuke en/of nuttige opties zoals het Pack Safety en Advanced Driving Assist aan toe en je gaat al gauw richting € 38.000. het kan ook goedkoper. Kies je voor de Urban Range met een 40 kWh-batterij, 120 pk en een autonomie van 312 kilometer, dan is de vanafprijs € 27.900. De erg basic versie met een autonomie van 300 kilometer kost € 25.000.
Ondanks de forse prijs van de testwagen en zijn door de winterse omstandigheden beperkte autonomie, kan ik me volledig vinden in de keuze van de Auto van het Jaar 2025. De Renault 5 E-TECH heeft naast zijn smoeltje zo goed als alles mee om het te maken. Ik zie hem, om het bij de Franse Auto’s van het Jaar te houden, niet eindigen als een trieste , Russische afgeleide in de vorm van een Moskvitch Aleko, zoals het de Simca 1307/1308 uit 1979 overkwam.



Masta approved: 8/10
De Renault 5 E-TECH is momenteel het zonnetje in autoland. Nu nog een warm zonnetje dat het verbruik omlaag haalt en we zijn er.
De 5 Electrique (foto links) uit 1973 had een 7,5 kW sterke gelijkstroommotor en haalde met de wind vanachter een top van 60 km/u.
TURBOOOOOOOOOOOO!

De Renault 5 Turbo 3E is een herinterpretatie van de Renault 5 Turbo en Turbo 2. Zijn silhouet verwijst net als zijn kleuren naar het historische model dat begin jaren ’80 in de rallysport werd ingezet. Zijn bovenbouw in koolstof verzoent lichtheid met maximale stijfheid.


Net zoals het rallybeest van toen houdt de Renault 5 Turbo 3E het bij achterwielaandrijving. Twee elektromotoren in de achterwielen leveren een totaal vermogen van meer dan 500 pk. Dat vertaalt zich in een sprint van 0 tot 100 km/u in minder dan 3 seconden. Sensaties verzekerd!


En dan nu het beste nieuws: hij komt er echt!

© text by Iwan Kneuts. All pictures by Renault.