In de kijkerSpecial Stories

VANDAAG IN DE AUTOGESCHIEDENIS

By 24 april 2021april 26th, 2021No Comments

24 APRIL 1961 CITROËN LANCEERT DE AMI 6, DIE IN HET GAMMA HET GAT OPVULT TUSSEN DE 2 PK EN DE ID EN DS. OPVALLEND WAS ZIJN OMGEKEERDE ACHTERRUIT.

Op maandag 24 april 1961 stelt Citroën stelt de AMI 6 voor aan de pers. Het nieuwe model moest het gamma vervolledigen dat bestond uit de 2PK, de ID en de DS. De berlineversie viel op door zijn omgekeerde achterruit, waardoor de achterkant op de letter Z leek. De AMI 6 werd een groot succes. Zeker nadat in 1964 een breakversie aan het gamma werd toegevoegd. Toen de kleine middenklasser in 1971 uit productie ging, waren er 1.039.384 van verkocht. 551.880 daarvan waren breaks.

Een sfeerfoto van de voorstelling van de AMI 6 op 24 maart 1961. Let ook op de DS die nonchalant achterin geparkeerd staat. 

De ontwerper van de AMI 6 was Flaminio Bertoni, die eerder de Traction Avant, de 2 PK en de DS tekende. Zelf noemde hij de AMI 6 zijn meesterwerk, vooral omdat hij zich voor het eerst helemaal kon laten gaan, zonder tussenkomst van anderen die dicteerden hoe de auto er moest uitzien.

De omgekeerde achterruit die de berlineversie van de AMI 6 typeerde, was een geniale vondst. Bij regen zou de achterruit proper blijven, maar dankzij de verlengde daklijn werd ook meer binnenruimte gecreëerd. Vooral in hoofdruimte scheelde het enkele centimeters. En de AMI 6 had ook nog eens een behoorlijke koffer.

Het interieur was geïnspireerd op dat van de DS met onder andere het iconische enkelspaaks stuurwiel. Maar ook de stoelen, de deurgrepen en de bedieningselementen deden aan de topklasse Citroën denken. Technisch was de AMI 6 nauw verwant met de 2 PK. De ophanging was helemaal overgenomen van ‘de geit’, net als de tweecilindermotor.

De break werd getekend door Henri Dargent, de rechterhand van Bertoni en de onlangs overleden Robert Opron, die de opvolger was van de in 1964 overleden Bertoni. Eén van de bekendste AMI 6-rijdsters was Yvonne de Gaulle, de echtgenote van Charles de Gaulle.