In de kijkerSpecial Stories

VANDAAG IN DE AUTOGESCHIEDENIS

By 25 april 2021No Comments

25 APRIL 2001. MICHELE ALBORETO VERONGELUKT TIJDENS EEN TESTRIT OP DE LAUSITZRING.

Op woensdag 25 april 2001 verliest Michele Alboreto tijdens een testrit op de Lausitzring aan hoge snelheid de controle over zijn Audi R8. Een lekke band is de oorzaak. Alboreto is op slag dood.

Michele Alboreto debuteerde in de Italiaanse promotieformules met een zelfgebouwde eenzitter. Hij bouwt gestaag zijn carrière op en wint in 1980 het Europese Kampioenschap Formule 3, waar hij Thierry Boutsen klopt.

Intussen is Alboreto opgenomen in het Lancia-team waarmee hij deelneemt aan het Wereldkampioenschap voor Constructeurs, eerst met de Beta MonteCarlo Groep 5, daarna met de geniale LC1 Groep 6 en de LC2.

Vanaf 1981 is hij ook actief in de Formule 1. Hij debuteert bij Tyrrell en wint in 1982 zijn eerste Grote Prijs in Las Vegas. Een jaar later voegt hij in Detroit een tweede GP aan zijn palmares toe.

In 1984 verhuist hij naar Ferrari, wint nog drie Grote Prijzen, waaronder die van België, en wordt in 1985 vice-wereldkampioen achter Alain Prost.

Nadat hij Ferrari de rug toekeert, gaat het snel bergaf met de F1-carrière van Alboreto, die achtereenvolgens bij Tyrrell, Larrousse, Footwork, Scuderia Italia en Minardi rijdt. Daar zet hij in 1994 een punt achter zijn F1-carrière.

Hij vindt onderkomen in het DTM en waagt ook zijn kans in de Indy racing League. Maar het is in de sportwagenraces dat zijn ‘tweede carrière’ gelanceerd raakt. In 1997 wint hij samen met Stefan Johansson en Tom Kristensen de 24 uren van Le Mans in een TWR Porsche WSC-95 van Joest. Het is ook met Reinhold Joest dat hij overstapt naar Audi.