Het zoeken naar auto’s die minder verbruiken en vervuilen heeft ook zijn prettige kanten. Neem nu de Suzuki Swift Sport, die zijn atmosferische motor inruilde voor een 140 pk sterke turbomotor en ondanks zijn grotere buitenmaten lichter werd dan zijn voorganger. En zodoende alles in huis heeft om nog beter te doen.
Wat je moet weten:
- De Suzuki Swift Sport heeft zich tot de turbomotor bekeerd. Onder de motorkap ligt niet langer een 1,6-liter maar een 1,4-liter met 140 pk. Dat is amper 6 pk meer dan in de vorige Swift Sport. Het verschil zit hem vooral in het koppel230 Nm is welgeteld 70 Nm meer dan voorheen.
- De Swift Sport is ook gegroeid. De wielbasis groeide met 20 millimeter, terwijl de spoorbreedte zowel vooraan als achteraan 40 millimeter toenam. Een verschil dat je aan de binnenruimte merkt. En ook aan het weggedrag.
- De Swift Sport verwent de inzittenden vooraan met goed steunende sportstoelen.
- Schakelen gaat via een vlotte, handgeschakelde zesbak.
- De nieuwe Suzuki Swift Sport is met 975 kilogram de lichtgewicht in zijn klasse.
- Aan de Swift Sport bengelt een toch wel stevig prijskaartje van 23.974 euro. Meer dan een … Ford Fiesta ST. En dan praten we toch over andere dingen.
En dan nu, wat je echt wilt weten:
Hoe moeten we de Suzuki Swift Sport inschatten?
Wanneer ik met een sportieve Suzuki rijd, een Swift Sport dus, moet ik altijd terugdenken aan een test uit 1989, toen ik samen met twee aankomende talenten uit de Belgische en Nederlandse autosport België doorkruiste op zoek naar de plaatsen waar ooit circuitraces werden georganiseerd. Die twee waren Ieperling Christophe Vermeersch en Zandvoorter Martin Janbroers. Onze auto’s waren de Citroën AX Sport, de Peugeot 205 Rallye en de Suzuki Swift GTI. Die vervulde, ondanks dat er zowel in België als in Nederland al duchtig meer werd geracet, de rol van vreemde eend in de bijt.
Het grote verschil was, dat beide Fransen onvervalste homologatiemonstertjes waren, gemaakt om gedemonteerd en vervolgens geprepareerd te worden en dat de Japanner een goed uitgeruste sportieve hatchback was. Eentje met elektrisch verstelbare buitenspiegels toe. De Suzuki was ook de enige met een elektronische injectie, waar de AX en de 205 gevoed werden door respectievelijk een batterij Solex- en Weber-carburators. Krachtigste van de drie was de Peugeot met 103 pk, gevolgd door de 101 pk sterke Suzuki en de Citroën die het met 98 pk moest rooien.
101 pk lijkt vandaag belachelijk weinig, maar de Swift GTI woog amper 790 kilogram. En hij was toen krachtig genoeg om zijn tegenstanders uit de wielen te spurten. Met een 0 tot 100 km/u in 8,5 seconden en een 400 en 1.000 meter met staande start in 16,3 en 30,4 seconden, was hij de snelste van de drie. Tenminste in rechte lijn. Om een compleet beeld van de mogelijkheden van het sportieve trio te krijgen, hadden we oude rot Eric Van Peer uitgenodigd, die omwille van de retrotoets zijn Simca Rallye 2 had meegebracht, één van de stamvaders van deze auto’s.
Zijn opdracht was om met de drie auto’s op het circuit van Francorchamps van Combes naar beneden te rijden om aan wat nu Campus heet de serviceweg terug naar boven te nemen. Hier moest de Suzuki Swift in de Peugeot 205 Rallye zijn meerdere erkennen. Met een tijd van 3’09”33 was de Peugeot duidelijk de snellere van de Suzuki, waarmee Van Peer 3’12”98 optekende, terwijl de Citroën op 3’15”17 strandde.
De Peugeot 205 Rallye werd geprezen omwille van zijn homogeniteit, terwijl bij Suzuki de motor van de Swift GTI alle lof kreeg. “Neem de motor van de Suzuki, de wegligging van de Peugeot en de directheid van de Citroën en je hebt de ideale auto”, besloot Christophe Vermeersch na onze tweedaagse. “Zet er goede banden en een betere ophanging onder en de Suzuki is onklopbaar”, vond Martin Janbroers.
Vandaag heeft de Suzuki Swift andere concurrenten. Met zijn 140 pk valt hij een beetje licht uit tegenover de rappe kleintjes van nu als daar zijn de Ford Fiesta ST en zijn kompanen, die met de 200 pk flirten. Hij kan eerder de ring in met de Abarth 595, de Ford Fiesta 1.0 Ecoboost ST-line en de Mini Cooper.
Recht naar huis of ‘the long way home’?
Achter het stuur van de nieuwe Suzuki Swift Sport valt meteen op hoe de Swift doorheen de jaren is geëvolueerd tot een aantrekkelijk compleet pakket, een auto die de sterkste concurrenten in zijn klasse aan kan. Misschien is hij wel de sterkste?
Hoewel ik nog een beetje heimwee heb naar het ruigere kantje van zijn voorganger, de Swift Sport van de eerste generatie, kan ik alleen maar toegeven dat de huidige Swift Sport toch wel het betere werk is. De turbomotor ontneemt me wel het plezier om hoog in de toeren te trekken, maar in het dagelijkse verkeer is hij gewoon de betere motor die, als het even kan, ook bij het sportievere werk vlot uit de hoek komt. Hoewel, met een 0 naar 100 km/u in 8,2 seconden doet hij nauwelijks beter dan zijn stamvader uit 1989.
Het geheim van de oude, is zijn gewicht van, zoals eerder gezegd, 790 kilogram. Datzelfde gewichtsvoordeel kan de nu 975 kilogram wegende Swift Sport vandaag uitspelen tegen zijn concurrenten. Sterker, dankzij dit lage gewicht kan de Swift Sport ondanks zijn bescheiden vermogen sommige krachtigere concurrenten gaan kietelen.
Wat ik helaas niet heb overgedaan is de afdaling van Francorchamps en de klim via de serviceweg. Dat neemt niet weg dat ik er zeker van ben dat de commentaren over het weggedrag van de Swift vandaag veel beter zouden zijn. Dankzij zijn lage gewicht hoeft de Swift Sport niet zo strak gespannen in de veren te zitten, wat zorgt voor een mooie combinatie tussen comfort en sportief weggedrag.
Het valt me op dat de Swift Sport hier wel wat meer wil worden aangepord. Zijn langere wielbasis zorgt wel voor een betere stabiliteit, wat in lange, snelle bochten een voordeel is. Maar hij vraagt om een stevige lastwissel, dikwijls versterkt door een goed gedoseerde trap op de rem, om achteraan uit te breken. Iets wat hij zo voorspelbaar doet, dat ik er bijna mijn naam kon mee schrijven. Bijna, dat streepje aan de t ligt een beetje moeilijk.
Met een bescheiden vermogen ben je blij wanneer je dankzij een goed aanvoelende en lekker bijtende voortrein veel snelheid mee de bocht kan innemen. Waar de auto, eens hij de limiet nadert, zeer voorspelbaar reageert. En ja, een laag gewicht is niet alleen in rechte lijn een voordeel.
Van pomp naar pomp?
Da’s een meevaller. Veel moeite hoefde ik niet te doen om de verbruiksmeter in normale omstandigheden tussen de 6,5 en de 7,0 l/100 km te houden. Zelfs een gemiddelde van 8,6 l/100 km met een sportieve rijstijl vind ik meer dan redelijk.
Masta-approved? 8,0/10
Ik catalogeer de Suzuki swift Sport bij het ‘verantwoord speelgoed’. Een auto waarmee je de stiel kan leren. Erg rechtlijnig in zijn reacties en voorspelbaarder dan de grappen van Philippe Geubels. Wie geen al te zotte dingen gaat doen, vindt in deze lichtgewicht een trouwe speelkameraad. Alleen jammer van dat prijskaartje.
All photos by Suzuki