In de kijkerYoungtimers

Fiat Multipla : eerherstel!

By 6 augustus 2019 No Comments

Bij Masta kunnen we niet tegen onrecht, daarom plaatsten we vorige week de Renault 5 GT Turbo op de piëdestal. Nu is het de beurt aan de Fiat Multipla, zij het om heel andere redenen. Dit is een auto waarvan wij vinden dat hij al jaren ten onrechte de risee van het wagenpark is. Want de Fiat Multipla is geniaal in zijn …! En wel hierom. 

De éénvolume-auto, de multifunctionele auto, de multispace of hoe ze dat ding ook mogen noemen, is niet meteen mijn favoriete vervoermiddel. Wat zeg ik, na de ludospace – maar die staat eenzaam mijlenver voorop – is de éénvolume-auto de tweede in het klassement van auto’s waarvan ik vind dat ze met een bazooka van de weg mogen geknald worden. Maar niet nadat de kinderen van boord zijn gehaald, want zij zijn onschuldige slachtoffers.

Wat zeg je, de éénvolume-auto is de meest kindvriendelijke auto? Wel, als je dat denkt over een auto waarin kinderen, ik heb het dan over zij die op de zesde en zevende plek zitten, pardoes in de achterste kreukelzone worden geplaatst, dan wil ik zelfs niet eens weten wat je een kindonvriendelijke auto vindt.

Maar ergens heb je wel een klein beetje gelijk, de monospace is de ideale auto in landen waar ze een katholieke visie op anticonceptie hanteren. En waar ze achteraf tot het besef zijn gekomen, dat ze dat beter niet hadden gedaan.

Zo is de Fiat Multipla, de eerste uit 1956, ook ontstaan. Tijdens de babyboom die op de Tweede Wereldoorlog volgde, berekende men dat elke Italiaanse vrouw gemiddeld 2,3 kinderen op de wereld zette. Dat betekende dat het aantal gezinnen met meer dan vijf leden gestaag groeide. En ook die hadden nood aan een auto.

Dus legde Fiat een 600 op het procrustesbed, waarna een versie ontstond met plaats voor zes. Geen hond die er zich toen druk om maakte dat de voorste inzittenden in de kreukelzone zaten. Of beter, de kreukelzone vormden. Waarbij ik me afvraag of dat woord toen al bestond.

Anyway, uit het concept van die eerste Multipla kunnen we vooral afleiden dat de Italianen van toen nog echte mannen waren. Zij die hun leven zouden geven voor hun kroost, dat achterin zat en beschermd – nu ja – werd door de achter hen liggende motor. Anders dan die Fransen die hun koters in de kofferbak zwierden van een auto die ze dan ook nog eens Familiale noemden!

Ja, die eerste Fiat Multipla was geniaal in zijn eenvoud. Een auto die een oplossing bood voor een echt probleem. En die bovendien ook nog eens goedkoop was. Omgerekend zou hij nu zo’n 9.400 euro kosten.

De Multipla waar ik het over wil hebben, is ook geniaal. Want hij bood plaats voor zes, zonder dat je de kinderen achteraan in de kreukelzone moest zetten. Daar was, zoals het hoort, plaats voor een gigantische koffer.

De Multipla was ook een auto die rekening hield met de anatomie van de mens. Want bekijk ze eens goed, de auto’s die wij mooi en dynamisch vinden. Als je ze op de kop bekijkt, zien ze eruit alsof ze in een cilindervormige koker moeten passen. Breed aan de basis, smal bovenaan.

De Multipla werd breder naar boven toe en bood dus daar plaats waar ze nodig was. Dit was geen auto voor mensen met een dikke kont en smalle schouders. Eerder voor atletische types. Ik herhaal het, de Multipla was geniaal!

De grootste fan van de Fiat Multipla, al besefte hij dat toen zelf nog niet ten volle, was mijn oudste zoon, die toen de ‘vogelbekauto’ bij ons te koop kwam een jaar of twee was. De jongen had – en heeft het nu nog altijd niet, maar dit terzijde – geen zittend gat en haatte het om in de auto vastgegespt te zitten.

Dat maakte van elke autorit die meer dan een half uur duurde een uitdaging/beproeving. Behalve in de Fiat Multipla met zijn twee stoelenrijen met telkens drie zitplaatsen. Want daarin kon hij in zijn kinderstoeltje tussen mama en papa zitten, alles zien wat wij zagen en zelfs meer dan dat.

In het dashboard herkende hij iets van de Teletubbies. U kan het al raden, de week na de testrit met de Fiat Multipla werd een hel! Het maakte niet uit dat de volgende testauto een prachtige Mercedes S-Klasse was. Hij wilde die Teletubbie-auto terug hebben. Voor een goed begrip, vandaag ontkent hij alles!

all photos by Fiat