Skip to main content
In de kijkerTests

JAGUAR I-PACE : de spinnende poes

By 3 oktober 2018maart 22nd, 2019No Comments
JaguarIpace
— by Jaguar

Wat je moet weten …

  1. De Jaguar I-Pace is van voor tot achter als elektrische auto ontworpen. En zet ondanks het veelvuldig gebruik van lichte materialen als aluminium en kunststoffen toch nog 2.133 kilogram op de weegschaal. Een deel van de verklaring hiervoor vind je in punt 3.
  2. Twee identieke elektrische motoren van ieder 200 pk en 348 Nm drijven de voor- en de achterwielen aan. Je kan met andere woorden uitpakken met 400 pk en 696 Nm.
  3. Een onder de vloer verstopte lithium-ion batterij van 90 kWh zorgt voor de nodige stroom. En weegt zo’n slordige 603 kilogram.
  4. Volgens de WLTP-cyclus heeft de I-Pace een rijbereik van 480 kilometer. Zijn normverbruik bedraagt 21,2 kWh.
  5. Zijn topsnelheid is beperkt tot 201 km/u, maar van 0 naar 100 sprint hij in 4,8 seconden.
  6. Uiterlijk valt de I-Pace op door zijn extreme proporties. Zijn totale lengte van 4,6 meter en een wielbasis van bijna 3 meter doen zeer korte overhangen vermoeden. Wat de dynamische uitstraling ten goede komt.
  7. Kofferruimte is er voldoende. 656 liter en 1.435 liter met een neergeklapte achterbank. De laadkabels kan je opbergen in een aparte ruimte onder de ‘motorkap’.
  8. Een basisprijs van 78.990 euro is op zich al behoorlijk fors, maar mits wat opties dikt die prijs snel aan. De First Edition kost al 103.440 euro.
  9. Pleister op de wonde is het fiscale gunsttarief in Vlaanderen. Hier betaal je geen BIV of verkeersbelasting en kan je de auto voor 120 % fiscaal aftrekken. In 2020 wordt dit 100 %.
JaguarIpace
— by Jaguar

En dan nu wat je echt wilt weten …

Elektrisch rijden en sensaties, gaat dat samen?

Er zijn momenten dat ik een geruisloze auto kan waarderen. Na een drukke en luide werkdag is de Jaguar I-Pace een oase van rust. Dat ligt niet alleen aan het ontbreken van motorgeluid. De I-Pace heeft een bijzonder gerieflijke cockpit. Plaats is er voldoende en alles wat ik rondom mij zie of voel, ziet er goed uit en voelt prettig aan. Het is het interieur dat je in een Jaguar verwacht: een combinatie van luxe, comfort, sportiviteit overgoten met een stevige scheut je-ne-sais-quoi. Eigenschappen waarvan je ook geniet wanneer je niet gewoon in de rij moet aanschuiven.

JaguariPace
— by Jaguar
Jaguar
— by Jaguar
JaguarIpace
— by Jaguar

Maar, het snelheidsgevoel is dan weer rechtstreeks gelinkt met het geluid. Voormalig McLaren-testrijder Chris Goodwin, die ondertussen bij Aston Martin werkt, vertelde me ooit dat hij tijdens een simulatortest op de Nordschleife met een geluidloze auto beduidend trager was dan met eentje die zich vooruitbrult. Gelukkig troost deze spinnende poes me met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden. Die met de juiste soundtrack wellicht zou aanvoelen als 3,5 seconden, zo fel schiet de elektrische auto uit zijn sloffen.

Zeggen dat deze Jaguar helemaal geruisloos door het verkeer sluipt, is echter overdreven. Want het gebrek aan motorgeluid brengt andere geluiden op de voorgrond. Een kakofonie van rol- en windgeluiden, die storender zijn dan een symfonie van de uitlaat. Gelukkig is er de uitstekende geluidsinstallatie.

Recht naar huis of ‘the long way home’?

JaguarIpace
— Natuurlijk mag je met een elektrische auto door water rijden. Tot 50 centimeter diep zelfs, met de I-Pace. — by Jaguar

Dit is een lastige. Gewoon omdat de Jaguar I-Pace de eerste elektrische auto is, waarvan de stroom eerder op is dan mijn goesting om ermee te rijden. Neen, dit is echt geen sneer met een suikerrandje naar een beperkte autonomie. Akkoord, de beloofde actieradius van 480 kilometer heb ik niet gehaald, maar de 350 echte kilometers veroordelen je niet tot rond de kerktoren draaien.

Waar je, in tegenstelling tot de kerktoren, niet rond kan, is dat de I-Pace, die droog aan de haak een dikke 2,1 ton weegt, een zware auto is. En gewicht is funest voor het rijgedrag. Behalve wanneer dat gewicht zodanig verdeeld wordt, dat het weggedrag van de auto niet te zeer wordt gehypothekeerd. De lange wielbasis en de laag in het koetswerk gemonteerde batterijen, zorgen voor een bijna optimale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. Voeg daar een prettig in de hand liggend, direct stuur bij en de ingrediënten voor een plezante rit zijn aanwezig.

Waar ik wel moest aan wennen, is dat de wisselende rijmodi helemaal op het gevoel werken. Er is keuze uit Eco, Normal en Dynamic, waarbij mijn keuze uiteraard op de laatste viel. En dan is er het ‘geheime wapen’ van de I-Pace; het Torque Vectoring-systeem, dat met gerichte reminterventies de auto vinniger de bocht instuurt. Dat zonder dat het allemaal té kunstmatig gaat aanvoelen.

Van pomp naar pomp?

JaguarIpace
— by Jaguar

Volgens de WLTP-cyclus verbruikt de Jaguar I-Pace 21,2 kWh/100 km, wat overeenkomt met een actieradius van 480 kilometer. Ik heb de I-Pace bewust gebruikt zoals een auto met een verbrandingsmotor, wat me een gemiddeld verbruik van 25,1 kWh/100 km opleverde. Omgerekend kon ik op die manier tussen de 340 en de 350 kilometer ver geraken. Maar dan start de zoektocht naar stroom.

Die wordt vergemakkelijkt door een handige app, die op basis van mijn locatie bepaalt waar de auto aan het infuus kan. Eerlijk, ik schrok van de hoeveelheid laadpunten. Laat dat het goede nieuws zijn. Het slechte nieuws is, dat er nauwelijks (geen) snelladers zijn, laders die 100 kW per uur in de batterij jagen, zijn even zeldzaam als palmbomen aan de poolcirkel. Voorlopig toch. Tesla heeft niet voor niets een eigen netwerk van superladers opgezet. Tot die infrastructuur voor niet-Tesla’s wordt uitgebreid, is het een beetje behelpen.

JaguarIpace
— by Jaguar

Toen ik de I-Pace met nog 24 % stroom in de batterijen verkeerdelijk aansloot op een 22 kW-lader, las ik op het dashboard dat ik 7 uur en 42 minuten geduld moest hebben. Eens de stekker in het juiste stopcontact gestopt, dat van de 55 kW-lader, werd de laadtijd gehalveerd, wat ook nog meer dan gemiddeld geduld vergt. En dan kan je ook nog het volgende tegenkomen. Een van de dagen van de testperiode was ik een hele dag aan het werk in Antwerpen, volgens mijn app op 423 meter van een laadpaal met twee oplaadpunten, waarvan één bezet was. Daar aangekomen, zag ik een Audi A3 e-tron aan de kabel hangen, met daarnaast een Porsche Cayenne. Even dacht ik dat het mijn geluksdag was, want ik had de enige persoon gevonden die zijn Cayenne buitenshuis oplaadt. Om het even groen te houden, het was alsof ik in het midden van de wei een klavertjevier had gevonden. Tot me opviel dat het een Cayenne Turbo was en ik hoopte om ergens in het handschoenkastje een staaf dynamiet of twee te vinden. Wat achteraf bekeken een overdreven reactie was, want nergens stond aangeduid dat die Cayenne er niet mocht staan. En, omdat de Audi de hele dag aan de paal bleef hangen, handig zo’n ‘voorbehouden’ parkeerplaats, kon ik ’s avonds voor het naar huis rijden op zoek naar een vrije laadpaal, bij voorkeur eentje van 55 kW.

Stellen dat de Jaguar I-Pace zijn tijd ver vooruit is, is een beetje overdreven. Maar hij is wel vooruit op de geboden faciliteiten. En laat dat nu precies zijn, en dat van de meeste elektrische auto’s, grootste nadeel zijn. Dus beste ministers, mocht u de elektrische auto echt willen promoten, u weet wat u te doen staat. Firma’s aanmoedigen om een netwerk van laadpunten op te bouwen is misschien nuttiger dan de voordelen die aan de aankoop van een elektrische auto zijn verbonden.

Masta-approved?

JaguarIpace
— by Jaguar

8,0/10. Kort en bondig: ja, ik ben fan! De behoorlijke autonomie maakt dat ik de auto voor het grootste deel van mijn verplaatsingen zou kunnen gebruiken. En niet alleen om me te verplaatsen, ook om echt plezier aan het rijden te beleven. Wat er nog ontbreekt, is een uitgebreid netwerk van superladers, dat de bruikbaarheid van deze auto ten goede zou komen.

JaguarIpace
— by Jaguar
JaguarIpace
— by Jaguar
JaguarIpace
— by Jaguar