In de kijkerTests

Hyundai i30 N Fastback : elegantie als optie

By 25 juli 2019 No Comments

Een echte patser kan je de Hyundai i30 N niet noemen. Zeker niet wanneer je hem naast bepaalde concurrenten ziet staan. Toch vond Hyundai het nodig om hun op applaus onthaalde hot hatch in een eleganter kleedje te stoppen. En dat hij er goed uitziet, deze i30 N Fastback.

Wat je moet weten:

  1. De Hyundai i30 N Fastback is 120 millimeter langer dan de hatchback en 21 millimeter lager. En hij is 12 kilogram zwaarder.
  2. De Fastback houdt het niet alleen bij een elegantere uitstraling, ook zijn karakter is een beetje gewijzigd. Dit dankzij 0,5 % zachtere veren en een 0,8 millimeter dunnere stabilisator vooraan.
  3. De i30 Fastback is uitsluitend te koop in de Performance-versie. Dat wil zeggen met 275 pk onder de kap.
  4. Het Performance Pack bevat ook grotere remmen (345 mm vooraan en 314 mm achteraan in plaats van 330 en 310 mm) en de achterste schijven zijn geventileerd.
  5. Geen automaat of gerobotiseerde bak, in de Hyundai i30 N Fastback schakel je zelf. Indien nodig met behulp van de rev-matcher. Tussen de voorwielen zit een gestuurd sperdifferentieel.
  6. De Hyundai i30 N Fastback kost € 37.499. Dat is € 1.950 meer dan de hatchback met Performance Pack.
  7. Een metaalkleur zoals het vuilniszakkengrijs – verschoning, Shadow Grey – kost € 600. Samen met het panoramische open dak (€ 1.100) de enige opties op deze auto.

En dan nu, wat je echt wilt weten:

Is dit de softere versie van de i30 N?

Dat zou ik niet meteen durven zeggen. De i30 N Fastback zou ik eerder de iets volwassenere versie van de snelle Hyundai durven noemen. In die zin dat hij zich onderscheidt van de klassieke hot hatch, op een manier zoals de Mercedes CLA dat doet. Aan jullie de keuze of jullie hem mooier of lelijker vinden. Maar ik vind dat hij alvast net dat beetje meer heeft in de vorm van die sexy ducktail.

Hyundai profiteerde van de introductie van de Fastback om snel enkele verbeteringen aan de i30 N aan te brengen. Ik had het al over de aanpassing van de voortrein, maar ook de achtertrein werd aangepakt en kreeg er een extra arm bij die de dwarsstijfheid verbeterd en voor een betere grip zorgt. Aanpassingen die intussen ook hun weg naar de hatchback hebben gevonden.

Wil je een i30 N Hatchback, dan krijg je nog de keuze uit de gewone, 250 pk sterke versie en de 275 pk sterke die in de catalogus als Performance Pack staat omschreven. Kies je voor de Fastback, dan kies je sowieso voor Performance.

Hij heeft niet alleen de 275 pk, maar ook alle extra’s die hem nog iets straffer maken, zoals de grotere remmen, de 19-duimswielen, En het elektronische differentieel en de gestuurde uitlaat, die voor extra ambiance kan zorgen.

De i30 N Fastback koop je met alles op en aan: een verwarmd stuur, een warmtewerende voorruit, elektrisch inklapbare zijspiegels, omgevingsverlichting en een regensensor zijn standaard.

Achterin de koffer zit ook de stabilisatorstang, die voor extra stijfheid van het geheel moet zorgen. Hierbij is het goed om te weten dat de i30 van huis uit al over een behoorlijke torsiestijfheid beschikt en dat er maar enkele, kleine kunstgrepen nodig waren om die naar een sportiever niveau te tillen.

Recht naar huis of ‘the long way home’?

Ik zat nauwelijks in de i30 N Fastback of er schoot me al één puntje van kritiek naar binnen. Neen, niet omwille van de hoofdruimte die achterin iets kleiner is. Het had er misschien mee te maken dat ik net uit de Renault Mégane RS Trophy kwam, maar in de i30 N fastback had ik het gevoel op een troon te zitten.

Een goed zittende troon, dat wel. Prima steunend en dankzij het verlengbare zitvlak ook nog met voldoende steun voor de lange bovenbenen. Maar de stoel nog enkele centimeters (twee, meer vraag ik niet) verder naar beneden kunnen krikken, zou qua zithouding toch nog een wereld van verschil kunnen maken.

Het verschil tussen gewoon goed en perfect. Want een lagere zithouding verbetert ook het contact met de auto. En het zicht naar achter, want zoals ik nu zit, wordt het zicht door de uiteraard schuin opgestelde achterruit te veel beperkt.

Dat de Fastback twaalf kilogram zwaarder is dan de Hatchback, weet hij in zijn voordeel om te buigen. Omdat het extra gewicht achterin zit, schuift de gewichtsverdeling tussen voor- en achteras een beetje op van 61,8/38,2 procent naar 59,7/40,3.

Dit maakt samen met de andere aanpassingen aan het onderstel, dat de i30 N Fastback een beetje subtieler rijdt. Hij houdt in om het even welke rijmodus je kiest van een zuivere, strakke rijstijl. Zo kan je zeer veel snelheid mee in de bocht nemen en de rijlijn indien nodig met de rechtervoet corrigeren.

De i30 N Fastback reageert hier zeer prettig, door achteraan lichtjes te gaan meesturen, waardoor de neus mooi naar de koord wordt gestuurd. Eens het gas er terug op kan, mag je er al snel terug stevig tegenaan gaan. Alleen op een vochtig wegdek moet je de rechtervoet een beetje langer in toom houden.

De Hyundai i30 N, het maakt niet uit welke versie je kiest, is een auto die precies doet wat je wil. Als het heel erg snel gaat misschien net iets minder efficiënt dan de gedoodverfde recordjagers van de Nordschleife. Maar in het dagelijkse leven zoveel plezanter.

Alleen, en laat pek en veren maar waar ze zijn, vind ik het een beetje jammer dat Hyundai (nog) geen gerobotiseerde bak voor de i30 N heeft voorzien. Want zeker deze Fastback vind ik een zeer polyvalente sportieve auto, waarmee ik even graag het dagelijkse verkeer als de Nordschleife aanpak. En vermits ik het eerste frequenter doe dan het tweede, mis ik die automaat een beetje. Trouwens, die rev-matcher, die veel te goed werkt, bederft toch de schakelpret.

Van pomp naar pomp?

Wanneer ik goed mijn best deed, bleef ik net onder de 8 l/100 km. Wat voor dit type auto redelijk is. Maar naarmate het enthousiasme toenam, steeg het verbruik al gauw tot 10,5 l/100 km. Maar zoals ik in het geval van de Renault Mégane RS Trophy al zei : als je merkt dat je glimlach breder wordt naarmate de verbruiksmeter de 20 l/100 km nadert, dan weet je dat je in een plezante auto zit. Alleen ben ik hier niet verder dan 18 liter geraakt.

Masta-approved? 9,0/10

Bij zijn lancering was ik uitermate aangenaam verrast door de Hyundai i30 N, die ik een bijzonder evenwichtige, snelle en vooral plezante auto vind. En daarvoor moet je niet meteen naar de sportiefste modus doorswitchen. De i30 N Fastback bevestigt gewoon al het goede wat ik toen al over de snelle Hyundai dacht. En hij voegt er nog een vleugje elegantie aan toe.