— by Ford
Vorig jaar was het 50 jaar geleden dat Steve McQueen alias Frank Bullitt in een Ford Mustang GT 390 Fastback in de straten van San Francisco achter een Dodge Charger R/T 440 aan ging in wat de meest memorabele achtervolging uit de filmgeschiedenis zou worden. Om die verjaardag op een gepaste manier te vieren, besloot Ford om de Mustang Bullitt ook naar Europa uit te voeren. Yes!
by Ford
by Ford
by Ford
Wat je moet weten:
- In 1968 maakte Steve McQueen alias Frank Bullitt de Mustang onsterfelijk in wat de meest tot de verbeelding sprekende carchases uit de filmgeschiedenis werd.
- In 2018 onderging de Ford Mustang een tussentijdse upgrade, waarvan Ford profiteerde om de nieuwe Bullitt ook naar Europa te sturen.
- Volgens de overlevering wilde Ford geen auto’s ter beschikking stellen van de filmmaatschappij, waarop besloten werd om alle Ford- en Mustang-logo’s van de filmauto te verwijderen. Daarom zijn er op de Mustang Bullitt evenmin Ford- en Mustang-logo’s te vinden. Zij zijn vervangen door een speciaal Bullitt-logo.
- Eigenlijk is de Bullitt een op en tot uitgeruste Ford Mustang met onder andere uitstekende Recaro-sportstoelen toe. Andere details zijn de witte bal op de versnellingspook en het serienummer boven het handschoenkastje, wat de illusie wekt dat de Bullitt een beperkte reeks is. Wat niet zo is.
- De Mustang Bullitt is alleen met de atmosferische 5)liter V8-motor te koop. Die heeft nu 460 pk bij 7.250 toeren en 529 Nm bij 4.600 toeren. Goed voor een top van 263 km/u en een spurt van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden.
- Ford biedt voor de Mustang twee versnellingsbakken aan: een tientrapsautomaat en een handgeschakelde zesbak. De Bullitt is alleen maar met deze laatste verkrijgbaar. Een echte mannenauto, quoi!
- De upgrades betreffen vooral de uitrusting. Voortaan behoren een adaptive cruise control en mirrorlink tot de mogelijkheden. Apple Carplay en Android Auto zijn voorzien. Verder werd de ophanging aangepast.
- De Ford Mustang Bullitt kost € 52.850
— by Ford
En dan nu, wat je echt wilt weten:
Wat heeft de niet-filmliefhebber aan deze auto?
Waarom Bullitt, vroeg mijn jongste zoon me, terwijl hij de indrukwekkende Mustang binnen en buiten aan het keuren was. Als antwoord toonde ik hem de beelden van de over tien minuten uitgesponnen achtervolgingsscène uit de film. Maar terwijl ik voor de zoveelste keer aan het genieten was van het steekspel tussen de vluchtende Dodge Charger en de jagende Ford Mustang , keek hij me al na twee minuten met een verveelde blik aan. “Ik vind The Fast and the Furious veel cooler”, schokschouderde hij.
Mocht ik vroeger zoiets gezegd hebben, ik kreeg waarschijnlijk een koppel draaien om mijn oren dat ik ze twee weken later nog in stereo hoorde suizen. Maar dat mag tegenwoordig niet meer. Ik ben dan maar van de weeromstuit naar de notaris gereden om het rotjoch te onterven. En ja, dat is definitief!
Die twee ‘safletten’ bewaar ik voor de goochemerds die het, vijftig jaar nadat de film werd uitgebracht, een goed idee vonden om de Mustang Bullitt nieuw leven in te blazen. Nu is het niet de eerste keer dat de wizzkids van Ford op het graf van Steve McQueen dansen. Een vorige keer was om de Ford Puma als cool te promoten. Een campagne die sloeg als kut op Dirk.
Want laten we elkaar geen Steve noemen, deze Mustang Bullitt is niet meer dan een in de stijve eik staande Mustang: eentje met alles op en aan, tot schitterende Recaro’s met groene stiksels toe. Conform aan het origineel zijn ook alle logo’s verwijderd. Op de hele auto is geen paard te bespeuren! Alleen een nieuw aangemeten Bullitt-logo. Tenslotte creëert het serienummer bovenop het dashboard de illusie dat het hier om een beperkte reeks gaat. En dat klopt niet. Wat wel juist is, is dat de Bullitt-versies mondjesmaat van de band rollen.
Neen, ik vind het hele marketingverhaal rond Bullitt je reinste – pas op, hier komt ie – bullshit. Maar los daarvan moet ik toegeven dat ik het een schitterende auto vind. Vooral omdat het Dark Highland Green hem zo mooi staat. En toch biedt Ford hem ook in het zwart aan. Voor de zwartwitkijkers van toen?
by Ford
Recht naar huis of ‘the long way home’?
Ik dacht meteen terug aan de Boss 302-versie van het vorige model, die ik ooit in Keulen ging ophalen. Onderweg kreeg ik aan 250 km/u het gevoel dat de autostrade tussen Keulen en Aachen speciaal voor mij was verbreed. Dit was een auto waarin 250 km/u ook als 250 km/u aanvoelde. Een gevoel dat ik ook al bij 200 km/u had, als je begrijpt wat ik bedoel.
De Ford Mustang is, ook deze Bullitt, een verre van perfecte auto. Maar net dat maakt een groot deel van zijn charme uit. De motor starten volstond om mijn smoel in een glimlach te trekken, die er met geen beitel meer af te halen was. Met dank aan de atmosferische 5-liter V8-motor die dankzij een open luchtfilterbehuizing 10 pk meer levert dan de standaard V8: 460 dus!
— by Ford
Ook niet onbelangrijker is dat de motor van de Bullitt piekt bij 7.250 o/min. Dat levert niet alleen een gigantische speelruimte op, maar versterkt ook nog eens de soundtrack van de gulle V8. Een soundtrack die destijds bij de opnamen van de film niet voldeed, waarop het motorgeluid van de GT 390 werd vervangen door dat van een GT 40. Zo gaat tenminste het verhaal.
Wanneer ik deze Mustang met zijn voorganger vergelijk, kan ik alleen maar besluiten dat de ponycar der ponycars er met zevenmijlslaarzen op vooruit gegaan. De onafhankelijke achterwielophanging houdt de achterkant beter in het gareel.
Maar een stevige lastwissel en een afgemeten dot gas volstaan om hem in een mooie powerslide te gooien. In Race-modus schakel je alle rijhulpsystemen die de dolle pret kunnen bederven uit. Maar met de tractiecontrole af en het ESP nog aan, laat de Mustang ook al veel toe. En hou je nog een vangnet over.
— by Ford
— by Ford
— by Ford
— by Ford
Van pomp naar pomp?
Ford claimt een normverbruik van 12,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 277 g/km. Maar hey, dit is wel een Amerikaanse V8-motor, een atmosferische kanjer, een 5-liter die schreeuwt om actie. Met als gevolg dat, wanneer je de rechtervoet de vrije teugel laat, een verbruik van om en bij de 20 l/100 km iets realistischer is. Maar het kan ook anders. Heel even kon ik het bij 11,8 l/100 km houden. Héél even!
Masta-approved? 8,5/10
8,5 is het gemiddelde van een 6,5/10 voor kwaliteit en prestaties en 10,5/10 voor sfeer en gezelligheid. Zoals gezegd, de Mustang Bullitt is lang niet perfect, maar wat een zalige machine!