Skip to main content
In de kijkerSpecial Stories

DE TOEKOMST VAN ALPINE

By 22 mei 2023december 5th, 2023No Comments

WAT ALS … JEAN REDELE VANDAAG NOG ZOU LEVEN? ZOU DEZE ALPINE A 290 DAN EEN KANS MAKEN? IK DENK HET WEL!

Neen, loop niet meteen weg! Ik kan het uitleggen! Jean Rédélé (17/5/1922 – 10/8/2007) was naast Renault-concessiehouder ook een succesvol autocoureur, die met zijn Renault 4 CV de successen aaneen reeg. En die, terwijl hij zijn snelle bolhoedje over de bochtige Alpenwegen stuurde, zat na te denken over hoe het nog sneller zou kunnen. Zo ontstond in 1955 Alpine.

En wat was een Alpine? Een Alpine was een innoverend concept, met een gepaste motor in een licht en aantrekkelijk koetswerk, waarbij een maximum gebruik werd gemaakt van serieonderdelen. Dit om de prijs zo veel mogelijk te drukken. Het werden door de jaren heen de vier criteria aan dewelke elke Alpine moest beantwoorden. En ja, waaraan ook de huidige Alpine A110 beantwoordt.

Fast forward naar de Alpine A290 ß, de voorbode van de compacte, sportieve stadsauto die in 2024 in de showroom zal staan. Een mix van een showauto en een conceptauto, volgens designer Raphael Linari. Een showauto omdat wat je ziet een voor 85 % getrouwe weergave is van wat we volgend jaar mogen verwachten. “Alleen de zaken die de horde van de homologatie niet halen en de dingen die technisch te gecompliceerd zijn, zullen verdwijnen. Dat zijn onder andere de flinterdunne aerodynamische hulpmiddelen en de steun van het derde remlicht, die in de auto verdwijnt. Die constructie brengt de waterdichtheid in het gedrang. En ook de koplampen met hun x-vormige lichtsignatuur vragen nog enkele retouches.”

Aan de lichtsignatuur is nog wat werk.

De velg is een moderne interpretatie van het klassieke Alpine-wiel.

Binnenin is de Béta-versie van de A290 een conceptauto. “Omdat we hier volledig uit de bol zijn mogen gaan. Neen, de centrale bestuurderspositie is geen optie. We wilden gewoon aantonen wat kan en hoe we creatief kunnen zijn met vormen en materialen. Met een vette knipoog naar de Formule 1”, zegt Linari. Bekijk de auto in normale omstandigheden en je kijkt binnen in een donker interieur. Zet er van buitenaf een licht op en het lijkt alsof er een pijl op je afgeschoten wordt. De pijlvorm, een optische verbinding tussen de buitenspiegels voorop ook de stuurkolom is gemonteerd, is een het naar de neus van een Formule 1-auto. Tegelijk lichten ook het stuur en de chauffeursstoel uit de duisternis op. Een effect dat wordt bekomen dankzij het gebruik van microvezels. “Door de plaats van de chauffeur op deze manier te accentueren”, willen we eigenlijk zeggen dat het hier om puur rijplezier gaat”, verduidelijkt Linari.   

De centrale stuurpositie is niet meer dan een aandachtstrekker. Vergeten dus!

De schaarse bedieningselementen in het dak, horen ook in de rubriek droom.

Blauwe lichten die van spiegel tot spiegel door het interieur heen lopen, zouden kunnen.

Het derde stoplicht dat naar binnen loopt zou de waterdichtheid in het gedrang kunnen brengen. Schrappen dus!

En ja, ik heb nog steeds een zwak voor de R5 Alpine. Maar dat belet me niet om, ook al zal het een vijfdeurs worden, het potentieel van de Alpine A290 ß te zien. Zullen we even de vier criteria nog eens overlopen?

 

Een innoverend concept? Check!

Een gepaste motor? OK, het wordt een elektrische. Dus dit valt weg. Maar reken toch maar op voldoende vermogen. Check dus!

Een licht en aantrekkelijk koetswerk? Over smaak gaan we niet discussiëren. Maar om het gewicht van de batterij te compenseren wordt het omhulsel zo licht mogelijk gehouden. Alweer check!

Een maximum gebruik maken van bestaande onderdelen? De A 290, die volgend jaar zijn opwachting maakt, zal gebaseerd zijn op het CMF-B EV-platform van de alliantie. Check!

 

Voor de ‘onverbeterlijke’ nostalgische zielen citeer ik nog even  Ian Callum. “Mochten ze toen ook alleen maar naar het verleden gekeken hebben, zouden noch de E-Type, noch de XJ6 er ooit gekomen zijn”, zei hij bij de voorstelling van de Jaguar F-Type. En dit geldt voor veel ‘legendarische’ modellen.

All pictures by Alpine.