Skip to main content
Tests

BMW X2 : de frisse wind

By 31 oktober 2018maart 22nd, 2019No Comments
BMWX2
— by BMW

Met de X2 laat BMW een frisse wind waaien door de vertrekken waar het stilaan naar mottenbollen begon te ruiken. Stilistisch slaat hij een andere richting in dan de andere modellen, waardoor hij zeker de X1 een stijlvolle genadeslag geeft. En in één moeite door het hoofdkussen van het stilistisch ingedutte X-gamma even opschudt.

Wat je moet weten …

BMWX2

1. De X2 heeft dezelfde wielbasis als de X1, maar is korter en lager.

2. De bodemvrijheid van de X2 is identiek aan die van de X2, maar de stoelen vooraan staan 20 millimeter lager.

3. Met 470 liter moet de X2 qua bagageruimte in zijn segment alleen de Jaguar E-Pace laten voorgaan. Met de achterbank neer groeit de bagageruimte tot 1.355 liter.

4. BMW Connected Drive en Connected App behoren tot de standaarduitrusting. Apple CarPlay en een rist aan rijhulpsystemen staan op de optielijst, samen met een full color head-up display.

5. De basismotor is de 1499 cc grote 3-cilinder benzinemotor met 140 pk. Die zit in de 18i. Het enige benzine-alternatief is de 20i met een 1998 cc metende viercilinder en 192 pk.

6. Het dieselaanbod bestaat uit een 1995 cc grote viercilinder met 116 (16d), 150 (18d), 190 (20d) en 231 pk (25d).

7. Er is keuze tussen voor- en vierwielaandrijving. Bij de basismotoren is er keuze tussen een manuele bak en een automaat.

8. De basisprijs van de X2 is 32.100 (sDrive 18i). De testwagen (xDrive 20d) tikt af aan 61.580 euro. Hij zit dan ook tjokvol opties.

En dan nu, wat je echt wilt weten …

BMW X2
— by BMW

Is er ook een versie voor mannen?

Je bedoelt de X2 M35i? Die versie met een 306 pk sterke viercilinder turbomotor gaat vanaf maart 2019 in productie, maar kan vanaf het autosalon in Brussel besteld worden. Tot dat zal je het met iets minder moeten doen.

Abarth
— Magmarood Dakotaleer domineert hier het interieur
van de M35i. — by BMW
BMWX2
— Het design van de M35i onderstreept niet alleen het
sportievere karakter en zet de stijlkenmerken van de X2
extra in de verf. — by BMW

Wat niet betekent dat wij ons minder bedeeld voelden met ‘onze’ xDrive 20d met zijn 190 pk en 400 Nm. Jawel, een diesel, wat voor een kilometervreter nog steeds de betere keuze is. Deze motor wordt standaard gekoppeld aan vierwielaandrijving, zodat we ons daar geen zorgen over hoeven te maken. Hoewel, in dit soort auto is vierwielaandrijving een no-brainer.

Rechtstreeks naar huis of the long way home?

BMWX2
— by BMW
BMW_X2
— by BMW

Het is een kwestie van smaak, maar de combinatie van Mineral Grau voor de carrosserie en Magmarot Dakota-leder voor het meubilair is niet meteen degene waar wij voor vallen. Tenzij met een zonnebril op de neus, maar dit even terzijde. De cockpit van de X2 is een aangename werkplaats met goed zittende sportstoelen, een prettig in de hand vallend stuur en een overzichtelijk dashboard. De bediening, zeker die van de functies die je onderweg nodig hebt, gaat intuïtief en dankzij de head-up display hoef je de aandacht niet van de weg te nemen. Alles is aanwezig om er een fijne rit van te maken.

Dat is het ook geworden. Zelfs zonder aan de settings te prutsen laat de vierwielaangedreven X2 voelen dat hij wel voor een frats te vinden is. De motor reageert gevat, het stuur voelt prettig aan en de rolbewegingen blijven tot een minimum beperkt. Een aanmoediging om je aan het betere bochtenwerk te wagen. Daarvoor switchen we naar de Sport-afstelling, waarin de auto dynamischer en alerter reageert. Los daarvan laat ook de Dynamic Damper Control de keuze tussen Comfort en Sport, waarbij de laatste alweer de evidente keuze is.

Eens aan onze noden aangepast, leunt deze Sports Activity Coupé eerder aan bij een compacte hatchback dan bij een SUV. Het is een plezier om hem door de bochten te jagen, dit dankzij een direct en precies stuur dat net voldoende feedback geeft. Het voelt minder kunstmatig aan dan in de X4, maar daarover later meer. De auto reageert ook zeer lineair op de bevelen van de chauffeur. Zelfs in moeilijkere omstandigheden laat hij zich niet van de wijs brengen. We kijken nu al uit naar die ‘mannenversie’. Het is dus the long way home geworden.

Van pomp naar pomp?

BMWX2
— by BMW

BMW claimt een gemiddeld normverbruik van 4,7 l/100 km ( CO2 = 124 g/km) wat natuurlijk aangemoedigd door het sportieve karakter van de auto in het echte leven wel wat kan oplopen. Gezien de fun vinden we een gemiddelde van 6,8 l/100 km geen straf.

Masta-approved?

7,0/10 Wat voor dit type auto absoluut geen slechte score is. De X2 in de configuratie waarin wij hem reden is een bijzonder prettige auto. De keerzijde van de medaille is dat er een stevig prijskaartje aan hangt.

BMWX2
— by BMW
BMWX2
— by BMW

This article was originally published on @themastaman