Skip to main content
In de kijkerTests

Alfa Romeo Stelvio : goed bezig

By 19 juni 2019No Comments

Met de Stelvio waagt Alfa Romeo zich in een bijzonder competitief segment, waar kleppers als de Audi Q5, de BMW X3 en de Porsche Macan, om er maar enkele te noemen, de dienst uitmaken. Niet eens zo heel lang geleden zou ik dat heel ambitieus gevonden hebben. Maar sinds ik met de Giulia reed, was ik er gerust in. En ja hoor, de Stelvio bevestigt dat Alfa Romeo helemaal terug is.

by Alfa Romeo
by Alfa Romeo
by Alfa Romeo

Wat je moet weten:

  1. De Stelvio is de eerste SUV van Alfa Romeo, die je gerust een opgekrikte versie van de Giulia mag noemen. De twee delen hetzelfde platform dat naar de naam Giorgio luistert, hebben dezelfde motoren en zijn zowel buiten als binnen familie van elkaar.
  2. Het motoraanbod bestaat uit een 2-liter benzinemotor met 200 of 280 pk en een 2,2-liter diesel met 160, 190 of 210 pk. Beide zijn viercilinders met een turbo als ‘drukmiddel’. Top of the bill is de 510 pk sterke V6 van de Quadrifoglio.
  3. Schakelen doe je in de Stelvio via een 8-trapsautomaat van ZF. Die stuurt de kracht afhankelijk van de versie naar de achterwielen of naar de vier wielen.
  4. Onze testwagen is de 280 pk sterke benzineversie met vierwielaandrijving, een motor die aan de twee hoogste afwerkingsniveau’s is voorbehouden (Sport en Lusso).
  5. Naast een vermogen van 280 pk bij 5.250 opm kan deze motor opscheppen met een koppel van 400 Nm bij 2.250 opm. Zijn top ligt bij 230 km/u en van 0 naar 100 gaat hij in 5,7 seconden. Daarmee is hij sneller dan de duurdere Porsche Macan 2-liter.
  6. Qua formaat parkeert de Alfa Romeo Stelvio zich tussen een Porsche Macan en een BMW X5. Naast een behoorlijke binnenruimte, heeft hij ook een koffer die 525 liter kan slikken.
  7. Dankzij het gulle gebruik van aluminium voor het koetswerk en de ophanging, houdt Alfa Romeo het gewicht van de Stelvio binnen de perken. Maar ook de cardanas uit koolstofvezel en het brake-by-wire-systeem doen hun duit in het zakje.
  8. De basisprijs van de Alfa Romeo Stelvio is 39.990 euro. De 280 pk-versie begint in zijn Sport-uitvoering aan 57.850 euro.
— by Alfa Romeo

En dan nu, wat je echt wilt weten:

Is Alfa Romeo opnieuw op het juiste pad?

Beste Alfa Romeo-liefhebbers, omdat jullie favoriete constructeur jullie al veel te lang aan het lijntje heeft gehouden, ga ik jullie geduld niet langer op de proef stellen. Dus ja, Alfa Romeo heeft opnieuw het licht gezien. Dat was tenminste mijn eerste indruk, toen ik enige tijd geleden met de Giulia reed. Dit was opnieuw een Alfa Romeo die ik zou willen kopen. Alleen, het was een vierwielaangedreven diesel, een droom van een kilometervreter, maar om een definitief oordeel te vellen over de Giulia, wil ik eerst nog eens met een achterwielaangedreven versie met een benzinemotor rijden. Want ja, ik blijf nog altijd een heel klein beetje wantrouwig.

Maar ook hier ga ik niet over uitweiden, toch zeker niet nadat de Stelvio mij definitief heeft overtuigd. De eerste SUV van Alfa Romeo verleidt niet alleen met zijn bloedmooie carrosserie, ook binnenin haalt hij het niveau dat je van een dergelijke auto mag verwachten. De lijn die met de Giulia werd uitgezet, wordt ook hier voortgezet.

Het interieur van de Stelvio bevat net genoeg retro-accenten om de nostalgische Alfist te paaien. Terwijl hij die groter is dan 1m80 – ik onder andere – er staat van te kijken dat de zithouding zo goed is. Tot nog niet zo heel lang geleden werd een Alfa Romeo rond de karikaturale Italiaan gebouwd, die werd gekenmerkt door zijn korte benen en zijn lange armen, zodat hij eerder een levend bewijs van het Darwinisme leek.

by Alfa Romeo

In de Stelvio is het niet alleen de goede zithouding die me opvalt en plezier doet. Ook het mooie maar sobere dashboard is een feest voor het oog. Met sober bedoel ik dat het aantal draai- en kantelknoppen tot een minimum is beperkt, waardoor het geheel een opgeruimde indruk maakt. Een soberheid die ook het bedieningsgemak vergroot.

Toch kan mijn kritische oog het niet laten om hier en daar mijn bedenkingen te hebben bij de materiaalkeuze. Voor een auto uit deze klasse en met deze kwaliteiten is er nog net iets te veel hard plastic zichtbaar. En het centrale scherm heeft qua beeldkwaliteit ook niet de scherpte, die je vandaag mag verwachten. Laten we het, mild als we zijn, werkpuntjes noemen.

Recht naar huis of ‘the long way home’?

De Alfa Romeo Stelvio is, zoals je dat van een dergelijk type auto mag verwachten, een uitstekende reiswagen. Een kilometervreter waarmee het niet alleen prettig Autobahn-kilometers afmalen is, maar waarmee je net zo graag de plezantere wegen gaat opzoeken. Zijn motor is er alvast klaar voor. De 280 pk van de 2-liter benzinemotor is meer dan alleen van goede wil.

Op die bochtige wegen toont hij vooral hoe evenwichtig en amusant zijn weggedrag is. Het zeer directe stuur, dat in het begin een beetje zenuwachtig overkomt, overtuigt hier met zijn efficiëntie en dwingt de auto precies daar waar je hem hebben wil, met de neus aan de apex, klaar om meteen terug op het gas te gaan.

Om het gedrag van de auto te beïnvloeden, kan je op de middenconsole met de DNA-knop gaan spelen. Die grijpt in op de motor, de versnellingsbak, de stabiliteitscontrole en de aandrijving, maar laat de ophanging ongemoeid. En laat hem net daar het zwakke puntje van de Stelvio zitten.

Laat het me zo zeggen dat de Stelvio stevig op zijn poten staat en de combinatie van een stugge vering en al even stugge stabilisators op de gemiddelde Belgische wegen hem een beetje parten spelen. Zowel wat efficiëntie als wat comfort betreft. Adaptieve schokdempers en/of luchtvering zouden hier soelaas kunnen brengen. Ook al verstoren die het rechtstreekse contact tussen de auto en zijn menner.

— by Alfa Romeo

Wat me het eerst opviel, toen ik achter het stuur van de Stelvio kroop, waren de gigantische schakelpeddels achter het mooie en prettig in de hand liggende stuur. Alsof ze uitschreeuwden: wij zijn hier niet voor niets, gebruik ons! En dat moet je ook doen, zeker in dynamische modus. Niet de de achttrapsautomaat zijn werk niet naar behoren doet. Maar het zelfs schakelen draagt in deze auto bij aan het rijplezier. Zoals het hoort … in een Alfa Romeo.

— by Alfa Romeo
— by Alfa Romeo

Van pomp naar pomp?

Akkoord, een echte kilometervreter is beter af met een propere diesel, maar toch vind ik de 280 pk sterke benzinemotor de betere keuze voor de Alfa Romeo Stelvio. Met een gemiddeld normverbruik van 8,0 l/100 km lijkt het allemaal nogal mee te vallen. Maar reken toch maar op een gemiddelde aan de ‘slechte’ kant van de 10 l/100 km. En als je hem echt op zijn staart duwt, passeer je met gemak de 15 l/100 km. Maar hey, elke kermis is een geseling waard.

Masta-approved? 8,0/10

De Alfa Romeo Stelvio komt door de grote poort naar binnen. Ook in een rechtstreekse confrontatie met de gevestigde waarden, hoeft hij zich zeker qua rijkwaliteiten niet te schamen. Helaas zijn er nog de enkele werkpuntjes.