— by Iwan Kneuts
Net als Lancia was Ford op zoek naar een concurrent voor de Alpine A110. Lancia vond die in de designstudio van Bertone, terwijl Ford de Italiaan Ercole Spada aan het werk zette om de GT 70 vorm te geven. Een geslaagde vorm, maar helaas bleef het daar ook bij.
De GT 70 werd in 1970 voorgesteld op het autosalon van Brussel. De tweezitter had een centraal achterin gemonteerde 2,6-liter V6-motor van de Capri RS 2600. Maar hoe goed de cocktail er uitzag, de GT 70 bleef een doodgeboren project. Slechts zes zouden er van gebouwd zijn.
— by Iwan Kneuts
Dat belet niet dat er heel even mee geracet werd. Roger Clark reed in 1971 de Ronde Cévenole in Frankrijk, maar had met zijn auto evenveel problemen als Theresa May met de Brexit. Ook in de Tour de France, dit keer met Guy Chasseuil aan het stuur, brak de mooie Ford geen potten maar zichzelf. Net zoals in de Tour de Corse.
Guy Chasseuil is wel de man die de meeste rally’s met de GT 70 reed. Af en toe werd de auto ingeschreven in proeven voor het Franse rally-kampioenschap. Hiervoor had hij zijn V6-motor geruild voor een 4-cilinder 1,6-liter BDA-motor.
Het model is een kit van Graphyland.
— by Iwan Kneuts
— by Iwan Kneuts