Met voorgangers als de 309 GTi en de 306 GTi heeft de Peugeot 308 GTi de zware taak om de familie-eer hoog te houden. En of hij daartoe in staat is!
Wat je moet weten …
- De Peugeot 308 onderging halverwege het jaar een kleine update.
- In het hertekende front van de 308 GTi vallen het glanzend zwarte radiatorrooster en de rode bumperskirt op.
- Voortaan boren ledkoplampen zich door de nacht.
- De veiligheidsuitrusting werd uitgebreid met een actieve rijstrookassistent, een bestuurdersalarm, automatische koplampen, verkeersbordherkenning, snelheidsbegrenzer en actieve dodehoekbewaking.
- Mocht de GTI-rit je teveel vermoeid hebben, kan je een beroep doen op de actieve parkeerassistent om je auto aan de kant te zetten.
- Apple CarPlay en Android Auto zijn beschikbaar, net als TomTom Traffic.
- Dankzij het Mirror Screen, waarmee je de inhoud van je smartphone op het aanraakscherm kan kopiëren, wordt de auto een verlengstuk van je smartphone en bij uitbreiding van jezelf.
- De Coupe Franche& is er vanaf nu ook in een combinatie van blauw Magnetic en zwart Perla Nera. Een aanrader … voor de fans van Club Brugge.
- De Peugeot 309 GTi is er vanaf 38.680 euro.
— by Iwan Kneuts
En dan nu wat je echt wilt weten
Heet of warm?
— by Iwan Kneuts
De kloeke luchtinlaten in de schildbumper doen vermoeden dat het er onderin wel eens heet aan toe kan gaan, maar wij noemen de 308 GTi eerder warm. Goed warm, dat wel, maar niet heet. Met andere woorden, de Peugeot 308 GTi is eerder een sparring partner voor de Volkswagen Golf GTI en de Hyundai i30 N dan voor de Honda Civic Type-R. En daar zijn we blij om, in die zin dat deze GTI geen permanente bedreiging voor je rijbewijs is. De rappe Peugeot biedt een mooi compromis tussen relatief comfort en sportiviteit. Een gevoel dat je kan versterken door de Sport-modus in te schakelen, waardoor de instrumenten rood kleuren en er op de centrale display overbodige informatie verschijnt zoals vermogen, koppel, turbodruk, dwars- en langsversnelling. En krijgt de 1.598 cc grote viercilinder meer noten op zijn zang, dankzij het via de luidsprekers versterkt motorgeluid. Als compensatie voor zoveel onzin, reageert hij wel sneller op het gaspedaal.
Recht naar huis of ‘the long way home’?
— by Peugeot
Zonder enige twijfel ‘the long way home’. De lay-out van het Peugeot-interieur met het hoog geplaatste instrumentenbord draagt niet eenieders goedkeuring weg, maar wij vinden het een geniale vondst. Om maar te zeggen dat we ons meer dan happy voelen achter het kleine stuur en in de goed steunende sportstoelen. Ja, zelfs de pedalen zijn zo geplaatst dat ze een tip-hielmanoeuvre toelaten. Een manoeuvre dat het rijden met een handgeschakelde auto toch nog steeds wat extra piment geeft.
— by Iwan Kneuts
Het is een plezier om de motor in de toeren te jagen, en hoewel we de affichage van vermogen en koppel straal negeren, voel je zo dat de 263 pk bij 6.000 o/m en de 330 Nm bij 1.900 o/m aanwezig zijn. Op een minder gestreken en/of vochtig wegdek, voel je het vermogen zelfs duidelijk in het stuur. Een kleine reminder dat een Torsen-differentieel er voor zorgt dat de kracht zo optimaal mogelijk via de voorwielen op de weg wordt gezet. En zelfs al is de 308 GTi alles behalve hard core, hij kan best viriel om de hoek komen.
De vooras is bijzonder efficiënt, waardoor je zeer veel snelheid mee de bocht in kan nemen en de neus zich perfect in de bocht laat zetten. Het weerwerk van de sper voel je eens je vanaf de apex opnieuw op het gas gaat. En hoewel het bij momenten nefast is voor de snelheid, remt hij ook als de beste, met dank aan de overgedimensioneerde Alcon remmen (schijven van 380 mm voor en 268 mm achter) die ook onder hoge belasting geen krimp gaven.
Van pomp naar pomp?
— by Iwan Kneuts
— by Iwan Kneuts
Masta-approved?
— by Iwan Kneuts