Politieman Frank Bullitt, gespeeld door Steve McQueen, spot aan het stuur van zijn Mustang de huurdoders die een belangrijke getuige hebben omgelegd. Hij sluipt rijdend dichterbij, tot de killers hem opmerken. Daarop ontspint zich een meer dan zeven minuten durende achtervolging door de straten van San Francisco, die eindigt wanneer de Dodge Charger R/T 440 op een benzinestation knalt en ontploft. McQueen alias Bullitt ziet het gebeuren en rijdt zonder verpinken verder in zijn zwaar gehavende Mustang.
— by Ford
— by Ford
Er kan over zeer veel dingen gediscussieerd worden, maar laten we hierover duidelijk zijn: dit is de beste achtervolgingsscène tijden. Akkoord, vergeleken met wat ze in The Fast & The Furious met auto’s uitvreten, lijkt de achtervolging door de straten van San Francisco op een zondags uitstapje van de lokale oldtimerclub. Maar in werkelijkheid zijn Vin Diesel & Co de watjes. In Bullitt worden echte rijopnames gebruikt, zonder speciale effecten.
MGM kocht twee Dodges en twee Mustangs, waar een bekende Ford-tuner een racemotor inbouwde. In de twee auto’s die voor de achtervolging werden gebruikt, werd een rolkooi ingebouwd om de rijders te beschermen en om camera’s op te monteren. Oorspronkelijk eiste Steve McQueen dat hij de achtervolging zelf zou rijden. Maar nadat hij na een beginnersfout met geblokkeerde wielen een bocht miste, nam een professioneel stuntrijder over.
Tijdens de achtervolging wordt geen woord gezegd. Door San Francisco jumpen is een job die echte mannen in stilte doen. Met als soundtrack het geluid van de motoren: het zware gegrom van de Dodge en het gehuil van de opgefokte Mustang. Of toch niet. Al vlug na de release van de film op 17 oktober 1968 merkten freaks op dat er iets niet klopte met het geluid van de Mustang, vooral het veelvuldig en technisch onnodig dubbel ontkoppelen bij het schakelwerk viel op. Daarop gaf McQueen zelf die toe dat het geluid van een racende Ford GT40-racewagen was. Dus toch een speciaal effect.
— by Ford
— by Ford
Na de film werd de geblutste Mustang 390 GT Fastback door de filmmaatschappij vernietigd. De tweede auto, die voor de rustigere scènes was gebruikt, werd gekocht door Robert R. Ross, een medewerker van Warner Bros.
Ross verkocht de auto nadien aan Robert Kiernan, die altijd geweigerd heeft om de auto te verkopen. Zelfs een bod van Steve McQueen, die de auto wilde terugkopen, wimpelde hij af.
De legendarische GT 390 Fastback werd jaren lang door de Kiernans als gezinsauto gebruikt. Vandaag is hij in de goede handen van zoon Sean Kiernan. Hoe de auto bij Kiernan terechtkwam en hoe hij er vandaag uitziet, zie je op de foto’s.
— by Ford
In deze brieft bevestigt filmmaatschappij Warner Bros dat hun medewerker Robert Ross de echte filmwagen van hen heeft gekocht. (foto Ford)
Nadat hij de auto en zijn eigenaar op het spoor was gekomen, probeerde Steve McQueen alles om ‘Bullitt’ terug in zijn bezit te krijgen. Tevergeefs. (foto Ford)
Kiernan kocht de beroemde Mustang om hem als dagelijks vervoermiddel te gebruiken. Uit die tijd komt deze familiefoto met zijn echtgenote met hond. (foto Ford)