Skip to main content
In de kijkerTests

BMW M850i xDRIVE: WACHTEN OP DE M8?

By 26 april 2019No Comments
BMW M850i xDrive
— by BMW

Masta koos voor de BMW M850i xDrive om in de ruime buurt rond Bastenaken het oude Circuit des Ardennes te gaan verkennen. En om even langs te gaan bij Etienne Lenoir. Wat we daar precies zijn gaan doen, lees je in Masta. Hoe we er geraakt zijn en of onze autokeuze de juiste was, lees je hier.

BMW M850i
— De cockpit van de M850i is één van de betere werkplaatsen voor de gepassioneerde chauffeur.  — by BMW
BMW M850i
 — by BMW
BMW M850i

 — by BMW

Wat je moet weten:

  1. Onder de lange motorkap van de BMW M850i xDrive schuilt een totaal herwerkte, door twee turbo’s aangevuurde, 4,4 liter grote V8-motor met 530 pk.
  2. De cavalerie gaat via een nieuwe ZF-achttrapsautomaat naar de vier wielen. Of beter gezegd naar de achterwielen, tot daar gripverlies wordt vastgesteld.
  3. Is van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden je net iets te snel, dan is het enige alternatief de 840d xDrive. Die met zijn 320 pk ook nog net onder de vijf seconden blijft.
  4. Om het gewicht te drukken combineert BMW staal, aluminium, magnesium en met koolstofvezel versterkt polymeer. Wat helaas niet belet dat de naald van de weegschaal tegen de 1,9 ton aantikt.
  5. De BMW M850i heeft standaard vierwielaandrijving, vierwielbesturing, actieve stabilisators, een rist rijhulpsystemen en gebaarbediening.
  6. De basisprijs van de M850i xDrive is 130.000 euro, die van de 840d xDrive is 102.000 euro. Dat wil zeggen zonder opties en daarvan zijn er nogal wat..
BMW M850i
— by BMW

En dan nu, wat je echt wilt weten:

Een luxueuze sportwagen of een sportieve luxewagen?

Voor ik hierop een antwoord geef, neem ik je even mee voor een trip langs Memory Lane. Mijn eerste kennismaking met de 8-Reeks dateert ergens uit 1988, toen ik tijdens een Technik Tag van BMW mocht rijden met een achteraan spectaculair uitgebouwde 6-Reeks. Ik was toen onder de indruk van de stabiliteit van de auto dankzij de nieuwe multilink-achterwielophanging, die werd klaargestoomd voor de op stapel staande 8-Reeks. Een auto voor fijnproevers, drukte een ingenieur me toen op het hart.

BMW M850i
— by BMW

Wanneer ik later met de 850i zelf kennismaakte, was ik opnieuw onder de indruk. Een V12-motor gekoppeld aan een manuele zesbak, zorgde voor de juiste sensaties, maar aan het einde van de dag was de 850i er niet in geslaagd om de 635 CSi uit mijn hart te rijden. “Je maakt een fout door de 8-Reeks als een opvolger van de 6-Reeks te zien”, was de opmerking. En jullie hebben de fout gemaakt een auto te maken die qua rijplezier niet aan zijn zogenaamde niet-voorganger kan tippen, beet ik brutaal terug. Wat me stoorde, was het hoge gewicht van bijna 1,8 ton, dat het sportieve rijplezier van elke dag aantastte. Wat niet wil zeggen dat de 8-Reeks van toen niet vinnig voor de dag kon komen. Op een circuit, met alle veiligheidssystemen uitgeschakeld. In die zin was de eerste 8-Reeks mee een trendsetter.

Recht naar huis of ‘the long way home’?

Begrijp me niet verkeerd, die 850i van toen was een fantastische auto. Net zoals de M850i xDrive een mieterse machine is. Maar dat ik richting Mussy-la-Ville de mooie Ardense wegen links liet liggen en de snelweg koos, is veelzeggend. Want ook de M850i is zwaar, bijna 1,9 ton en groot. Indrukwekkend groot zelfs, 4,8 meter lang, maar op een bepaalde manier wel elegant. Stoer elegant.

BMW M850i
— by BMW

Helaas smeekt hij ook om mooie, brede wegen om het beste van zichzelf te kunnen geven. Op de snelweg daarentegen ontpopt hij zich tot een heerlijke sportieve luxewagen: snel, comfortabel, perfect in de hand te houden en op zijn eigen manier best wel onderhoudend, met een motor die steeds op een aangename manier aanwezig is, zowel onder de voet als in het oor.

Aan lage toeren is het als Karel Mommens, die over de schouder van Raymond Ceulemans heen verslag uitbracht. Aan hoge toeren is het alsof AC/DC het overneemt, inclusief opwindende percussiepartijen bij het terugschakelen. Dus ja, toch wel ‘the long way home’. Maar wel via de Autobahn.

BMW M850i
— by BMW
BMW M850i
— by BMW

Dat klinkt misschien een beetje negatief, maar dat is het niet. Ik kan er niet omheen dat de M850i xDrive een gigantische auto is, die ook nog eens met overgewicht kampt. Maar precies die extra last laat me stijf van bewondering staan voor de ingenieurs die er, mee dankzij de vierwielbesturing in geslaagd zijn om deze gigant vlot door de bochten te laten snijden.

Om even een cliché op te diepen, de M850i voelt kleiner aan dan hij in werkelijkheid is, maar dan nog. Ik blijf erbij dat deze auto ideaal is voor lange reizen met een omweg via Duitsland. Want voluit door die aaneenschakelingen van langgerekte bochten is het echt genieten van deze cocktail van viriliteit, stabiliteit en comfort.

Ik vind het zelfs zonde om de sfeer aan boord te doen omslaan door naar de Sport Plus-modus te switchen. Het lijkt wel alsof Edward Hyde het stuur overneemt met de intentie de chauffeur er op te wijzen dat de typebenaming van de auto met een ‘M’ begint. De ZF-achtbak gaat sneller, ja zelfs agressief schakelen en de ophanging past zich aan. Plots gaat de auto veel sneller op alle input van de chauffeur reageren, gelukkig zonder giftig te worden.

Verbluft, zo kan ik het gevoel na een rit in wilde modus het best omschrijven. Om vervolgens met een glimlach om de lippen de rit rustig verder te zetten. Al is dat rustig in een auto als deze M850i xDrive natuurlijk zeer relatief.

BMW M850i
— by BMW

Van pomp naar pomp?

Echt? Ik heb er geen moment op gelet! Maar het gemiddelde lag wel rond de 15 l/100 km. En wanneer ik er echt op lette, balanceerde de meter tussen de 10 en de 11 liter. Tot ik kramp in mijn kuit kreeg!

De BMW M850i : wachten op de M8
 by BMW

Masta-approved?

8,0/10. Akkoord, geld maakt niet gelukkig. Maar met héél véél geld kan je wel een BMW M850i kopen. Een heerlijke auto. Om snel, comfortabel en met weinig risico op verveling lange ritten mee af te werken. Maar om eens heerlijk te gaan raggen, is een M2 toch een betere keuze. Ja, ja, ik weet het. Je kan de twee niet vergelijken. Maar daarom niet getreurd, met nog véél meer geld kan je én de M850i én de M2 kopen. En dan kom je heel dicht bij de definitie van geluk. Automobiel geluk welteverstaan. Voilà, zo heb ik het toch ook even over de M2 gehad, één van de plezantste auto’s van dit moment. Maar dit, uiteraard, geheel terzijde.