Skip to main content
In de kijkerTests

Audi Q3 Sportback : waarom?

By 22 juni 2020No Comments

Omdat het concept hip is, breidt Audi het Q3-aanbod uit met de Sportback. De SUV coupé is immers zo populair dat hij zelfs op het punt staat om echte coupés te vervangen. Maar waarom?

Zonder de SsangYong Actyon onrecht te willen aandoen, heb ik me, vanaf het eerste moment dat een BMW X6 mijn pad kruiste, afgevraagd wat nu eigenlijk de meerwaarde van een SUV coupé is. Een kort rondje ‘menwatching’ volstond om te weten dat een SUV coupé een auto is voor mannen in hun midlifecrisis, die van hun vrouw geen echte coupé mogen kopen. En zo zijn er, te oordelen aan het huidige succes van dit type voertuig, veel.

Los van het feit dat ik het hele concept nooit goed gesnapt heb, vond ik die eerste BMW X6 nog wel iets hebben, net als de X5 van de tweede generatie waarvan hij was afgeleid. Dit wil zeggen de door Pierre Leclercq getekende auto’s. Die bakken stonden er! Tot er iemand besliste dat zelfs deze vehikels minstens een beetje politieke correctheid moesten uitstralen, met als gevolg dat ze nu nergens meer op lijken.

Het strekt Leclercq eeuwigdurend tot eer dat hij er nog iets van wilde maken. Vandaag besparen designers zich de moeite en leggen ze zich er van meet af aan bij neer dat een SUV coupé een esthetisch rampgebied is. Of dat echt zo is, weet ik natuurlijk niet. Maar hoe verantwoord je anders een Audi Q3 Sportback, om er maar eentje uit een lange rij te noemen. Wat niet wil zeggen dat ik de Audi de lelijkste eend in de bijt vind.

Toch zit ik graag in een Audi, dus ook in de Q3 Sportback, waar ik kan genieten van een mooi en goed afgewerkt interieur. Van mooie materialen en een geweldige zithouding, dit met dank aan de goed steunende sportstoelen, een aan te raden optie. Ik moet toegeven dat het even wennen was aan de bediening van het infotainmentsysteem, maar dat duurde minder lang dan bij sommige concurrenten. Wat een pluspunt is voor de Audi. Om nog maar te zwijgen over de beeldkwaliteit van de displays.

Het is met andere woorden aangenaam rijden met deze Q3 Sportback, die in deze versie kan rekenen op een 230 pk sterke 2-liter viercilinder die zijn power via de onvolprezen S-tronic-automaat over de vier wielen verdeelt, wat er een echte ‘car for all seasons’ van maakt. Een snelle bovendien, want in deze versie spurt hij in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een top van 233 km/u. En toch blijft mijn sportieve ik op zijn honger zitten. Audi kiest bij de afstelling voor veiligheid – waar absoluut niets mis mee is – maar dat gaat wel ten koste van het rijgedrag. Al ben ik bijna zeker dat niemand hiervan zal wakker liggen. De Q3 Sportback is immers geen TT Coupé.

En nu zijn we er. Enkele maanden eerder reed ik met een TT. Die had naast dezelfde kleur als de Q3 Sportback – turboblauw, wat hem beeldig stond – ook dezelfde aandrijflijn. Maar wat was het oneindig veel prettiger om met de TT te rijden. Ik zou, in het geval van een midlifecrisis, wel weten welke te kiezen. Helaas wordt de TT binnenkort geofferd op het altaar van de waanzin en ziet het er naar uit dat hij zal worden vervangen door een elektrische SUV Coupé. Bij Ford is het al zo ver, arme Puma!

De afrekening

  • De Audi Q3 Sportback is er in twee versies: de basisversie en de S-line. De eerste is al goed ‘gestoffeerd’ met onder andere 18-duimsvelgen, ledkoplampen, de Audi Digital Cockpit, een spoor- en dodehoekassistent en een sportophanging.
  • Er is keuze uit vijf motoren: 35 en 40 TDI met respectievelijk 150 en 190 pk en de 35, 40 en 45 TFSI met respectievelijk 150, 190 en 230 pk. De basismotoren, zowel diesel als benzine, zijn naar keuze met een manuele versnellingsbak of een automaat verkrijgbaar. Vierwielaandrijving is standaard op de 40- en 45-motoren en een optie op de 35 TDI.
  • Audi claimt voor de Q3 Sportback 45 TFSI S-tronic quattro een gemiddeld verbruik van 7,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 174 g/km.
  • Voor deze versie betaal je 1.763,74 euro BIV en een jaarlijkse verkeersbelasting van 440,08 euro. De testwagen kost aan de basis 47.390 euro, maar op het prijskaartje stond 71.960 euro, de talrijke opties inclusief.

http://www.audi.be

Kan er nu echt twijfel zijn tussen een echte coupé en een SUV coupé? In dit geval tussen een Audi TT en een Q3 Sportback? 

Masta-approved? 7,0/10

Los van mijn reserves jegens het concept, is de Q3 Sportback 45 TFSI S-tronic quattro een auto zoals je hem van Audi verwacht : gerieflijk, verzorgd afgewerkt en tot de tanden gewapend qua rijhulpsystemen en infortainment. Je wordt ook verwend door een heerlijke motor en een probleemloos rijgedrag. Een comfortabele reisauto met net dat beetje meer, quoi. Maar toch rijdt hij de TT niet uit mijn gedachten.