NISSAN X-TRAIL e-POWER e-FORCE
In zijn jonge jaren lonkte de Nissan X-Trail nog naar het echte terreinwerk. Nu is het een volwassen cross-over die zeker in zijn nieuwste N-Trek-uitvoering avontuurlijk uit de hoek komt.
EERSTE INDRUK
Bij zijn lancering in 2001 had de Nissan X-Trail een flinke portie 4×4-genen, waarmee hij onder andere het publiek van de Land Rover Freelander probeerde te lokken. Het viel vooral op dat de Japanners, zoals we dat van het gewend zijn, hun huiswerk bijzonder grondig hadden gemaakt. De eerste X-Trail was een zeer doordacht ontworpen auto, die bovendien ook nog eens goed in elkaar gestoken was. Alleen hadden ze bij Nissan een klein detail over het hoofd gezien en dat was het design. Smaken verschillen natuurlijk, maar als we het over het interieur hebben, dan kwam dat qua gezelligheid dicht in de buurt van de wachtkamer van de tandarts.
Maar, zoals ik het later schreef. Je weet pas wat je mist, wanneer het er niet meer is. Dat gevoel overheerste bij de kennismaking met zijn opvolger, die door het succes van de Qashqai tot een karakterloze cross-over was verworden. Technisch nog steeds een blik vol capaciteiten, qua interieur meer aansluitend bij een klassieke personenwagen, maar ik begin al te geeuwen wanneer ik het schrijf. Kom terug X-Trail, vergeet alles wat ik ooit over je schreef. En kijk, hij is terug. Niet qua vorm, maar bij het instappen in de nieuwe X-Trail e-Power e-4orce N-Trek (Nissan heeft zelfs gedacht aan freelancers die per letter worden betaald) kwam het gevoel van weleer terug. Praktisch, goed doordacht en dit keer aangenaam om in te toeven.
Hij is ook leuker om naar te kijken. Zeker in zijn tweekleurige livrei, waarin de zwart geaccentueerde buitenspiegels, dakrails, 18-duimsvelgen en grille van de N-Trek-uitvoering nog beter tot hun recht komen. Kortom, deze heeft iets meer ballen. Tenminste, dat straalt hij toch uit. Maar de aangenaamste verrassing bij het eerste contact waren de goed zittende stoelen, de verzorgde aankleding van het interieur en niet in het minst de opbouw van het dashboard. In een mum van tijd zat ik uitstekend en was ik volledig geconnecteerd. En hoera, je wordt niet voor alle instellingen veroordeeld tot het centrale aanraakscherm. De hele klimaatregeling wordt toevertrouwd aan ouderwetse knoppen, de rijmodi selecteer je via een goed in de hand vallende draaiknop in de middenbeuk en ook het e-pedal en de EV-modus activeren kan via simpele drukknoppen.
De hele klimaatregeling wordt toevertrouwd aan ouderwetse knoppen, de rijmodi selecteer je via een goed in de hand vallende draaiknop in de middenbeuk en ook het e-pedal en de EV-modus activeren kan via simpele drukknoppen.
ONDERWEG
Ik was ook benieuwd naar de technische keuze van Nissan. De instapversie van de X-Trail is een mild hybride die gebruik maakt van de 1,5 liter grote, 163 pk sterke driecilinder. Eenzelfde driecilinder die in en e-Power-versie dienst doet als generator. Nissan koos voor een puur seriële hybride, waarbij de wielen worden aangedreven door de elektromotor. Of in het geval van de testwagen twee elektromotoren: een tussen de voorwielen en een tussen de achterwielen. Een keuze die een versnellingsbak overbodig maakt. Het resultaat is een bijzonder aangename hybride aandrijving. Comfortabel, zonder horten of stoten. Alleen wanneer je meer vermogen van het 213 pk sterke combo vraagt, durft de verbrandingsmotor zich laten horen. Maar storend wordt het nooit.
Nissan koos voor een puur seriële hybride, waarbij de wielen worden aangedreven door de elektromotor, wat een versnellingsbak overbodig maakt.
De X-Trail is een zelfopladende hybride die de batterij via de verbrandingsmotor en de energierecuperatie oplaadt. Die recuperatie kan worden vergroot door het e-pedaal te activeren, waardoor de auto bij het lossen van het gaspedaal sterker gaat afremmen en meer stroom gaat genereren. Het is ook mogelijk om de verbrandingsmotor het zwijgen op te leggen, via een EV-knop maar puur elektrisch rijden kan slechts enkele kilometers en dan best met een vederlichte voet. Je kan ook een beetje gaan spelen met het gaspedaal, waardoor je de vrijloop met de hulp van een klein beetje druk op het pedaal kan verlengen. Voor de liefhebbers van het betere werk een goede oefening in doseren. Verwacht echter geen mirakels wat betreft het verbruik. Met een gemiddelde van 7,5 l/100 km win je vandaag geen prijzen.
Veel meer hoef je in de rubriek ‘het betere werk’ niet te verwachten. Wat in een auto als deze, waarin comfort voorop staat, ook niet nodig is. De X-Trail is niet alleen ruim binnenin, zowel voorin als op de achterbank is het aangenaam zitten. Ook achteraan kan je genieten van stoelverwarming en de klimaatregeling kan ook naar eigen behoefte worden afgesteld. Nissan biedt ook een derde stoelenrij aan, maar voor een zevenzitter betaal je wel € 850 extra. Mijn favoriete plaats was die achter het stuur. Perfecte zithouding en vooral een goed overzicht. Zowel over het dashboard als rondom de auto, met dank aan het grote glasoppervlak. Want je kan nog zoveel sensoren en camera’s in een auto proppen – en ja, ook de Nissan zit volgepropt – niets overtreft een goed overzicht vanaf de chauffeursstoel.
Alles is aanwezig om relax achter het stuur te genieten van de rit. Een rustige rit, want zelfs al snelt de X-Trail in een goede acht seconden van 0 naar 100 km/u, hij koestert geen sportieve ambities. Dat het accent op het comfort ligt, betekent niet dat de X-Trail slap in de veren zit. De ophanging is prima afgesteld, waardoor de oneffenheden netjes worden gefilterd, maar de auto ook in het bochtenwerk stabiel blijft zonder te veel over te hellen. Ook het stuur blijft in alle omstandigheden goed aanvoelen
De aangenaamste verrassing bij het eerste contact zijn de goed zittende stoelen, de verzorgde aankleding van het interieur en niet in het minst de opbouw van het dashboard. Dankzij het grote glasoppervlak heb je vanuit de prima zittende stoelen een goed overzicht over de auto en de omgeving.
DE AFREKENING
De Nissan X-Trail e-Force is een bijzonder prettig rijdende reiswagen die tegen een stootje kan. Een auto waarmee je zorgeloos kilometers kan verslinden, hoe meer hoe liever zelfs. Met dank aan het intelligent ontworpen interieur, het algemeen comfort en een aandrijving die je geen hoofdbrekens bezorgt.
Of vierwielaandrijving een must is, weet ik niet. Het is in sommige omstandigheden handig, zeker voor wie uit is op een voldoende sleepvermogen. Reken dan wel op een meerprijs van een kleine € 3.000. Met € 46.350 hangt er al een stevig prijskaartje aan de tweewielaangedreven versie. De e-4orce kost € 49.150 terwijl de testwagen in zijn N-Trek-versie € 52.600 kost. Tenslotte is hij niet van de zuinigste. Reken tussen de 7,5 en de 8,0 l/100 km gemiddeld.