OP 25 SEPTEMBER 1973 WON DE LANCIA STRATOS ZIJN EERSTE RALLY. DE OVERWINNING IN DE TOUR DE FRANCE AUTOMOBILE WERD DE EERSTE IN EEN LANGE RIJ.
Op 25 september 1973 wonnen Sandro Munari en Mario Mannucci in een Lancia Stratos de Tour de France Automobile. Een historische overwinning van een auto die op dat moment nog op zijn homologatie wachtte, maar in Frankrijk als prototype aan de start werd toegelaten.
In januari 1974 was het dan zo ver. De Lancia Stratos kreeg zijn officiële homologatiepapieren en begon in Groep 4 aan een lange, succesvolle carrière. Dat jaar schreven Munari-Mannucci de rally van San Remo en de Rideau Lakes op hun naam, terwijl het Franse team Andruet-‘Biche’ primus was in de Tour de Corse. Aan het einde van het jaar mocht Lancia zich ook wereldkampioen noemen.
De Lancia Stratos wordt vooral met de rally van Monte Carlo geassocieerd. Tussen 1975 en 1977 won Sandro Munari drie keer op rij de openingswedstrijd van het wereldkampioenschap rallyrijden.
De Lancia Stratos was geïnspireerd op een prototype van Bertone, de extreem wigvormige Stratos Zero uit 1970. Onder andere Mike Parkes kneedde de conceptauto om tot een rallymonster, met centraal achterin een V6-motor.
En niet de eerste de beste motor. De 2,4 liter grote V6 kwam uit de Ferrari Dino en leverde oorspronkelijk in zijn rally-uitvoering ongeveer 280 pk bij 9.000 toeren. En wanneer eind 1974 de 24-klepsversie werd gehomologeerd werd dat minstens 300 pk.
Eén van de meest tot de verbeelding sprekende overwinningen van de Lancia Stratos staat echter op naam van de Fransman Bernard Darniche. Tijdens de openingsproeven van de rally van Monte Carlo in 1979, werd de kalende Fransman op een afstand gereden door de speciale Ford Escorts van Bjorn Waldegaard en Hannu Mikkola. Bij het ingaan van de laatste nacht, lag een zieke Darniche nog 6’27” achter op Waldegaard.
Met nog 173 kilometer verdeeld over 10 klassementsproeven te gaan, leek de blauwe Chardonnet-Lancia van de equipe Darniche-Mahé kansloos. Maar een ongelooflijke reeks van evenementen, deed de kansen keren. Eerst werd Waldegaard gehinderd door vier stenen die plots op de weg lagen. De ontmoedigde Ford-rijder was niet meer in staat om een vuist te maken tegen de sterk oprukkende Stratos-equipe.
Toch hadden Waldegaard-Thorszelius bij de start van de laatste, 35 kilometer lange klassementsproef nog een goede anderhalve minuut voorsprong op de jagende Stratos. Onvoldoende, want bij de finish viel het voor Ford keiharde verdict: Darniche-Mahé hadden de rally van Monte Carlo gewonnen met zes seconden voorsprong.
All pictures by Lancia.