De Mazda CX-30 parkeert zich in het gamma tussen de CX-3 en de CX-5. Waarom hij dan niet gewoon CX-4 heet? Omdat er in China al een Mazda CX-4 rondrijdt. En dat is een heel andere auto. CX-30 dus, al maakt het niet zoveel uit hoe de auto heet. Als hij goed rijdt, zijn we al meer dan tevreden. En als hij er dan ook nog eens goed uitziet, is dat mooi meegenomen.
Ooit moesten we smeken om een auto met een automatische versnellingsbak te mogen testen. Vandaag is het bijna omgekeerd. Ik was dus maar wat blij, toen ik me achter het stuur van de handgeschakelde Mazda CX-30 nestelde. Eindelijk nog eens zelf schakelen! En dat terwijl ik, zeker voor het doordeweekse gebruik, een automaat prefereer.
Waarom ik niet gewoon in de auto ga zitten? Wel, nestelen houdt een vorm van welbehagen in zich, en dat is precies het gevoel dat ik krijg wanneer ik in de Mazda CX-30 stap. Rustgevend zonder slaapverwekkend te zijn, zo kan ik het interieur van de CX-30 – en dat van de Mazda 3, maar dat even terzijde – het best omschrijven. En met oog voor detail, zonder de hoofdzaken over het hoofd te zien.
Of om het in marketingtaal samen te vatten: een premiumgevoel! Mocht Mazda er nu nog in slagen om de bediening van het infotainmentsysteem nog intuïtiever te maken en de beeldkwaliteit nog wat op te krikken, dan zou het helemaal af zijn. Gelukkig is er Apple CarPlay.
Maar hoe zat dat nu weer met die versnellingsbak? Waarom ik op het punt stond om mijn kazak te keren? Vooraf had ik de Mazda 3 met automaat getest en die had me noch met de 122 pk sterke Skyactiv G-motor, noch met de 180 pk sterke Skyactiv X kunnen bekoren. Vooral bij het ietwat sportievere gebruik, reageert de klassieke automaat met koppelomvormer of iets te traag, of iets te brutaal (in sportieve modus) om echt plezant te zijn. Dat gevoel was er een beetje minder in combinatie met de Skyactiv X-motor, maar toch.
Een andere reden dat ik uitkeek naar de handgeschakelde CX-30, was dat ik de handgeschakelde bak van Mazda nog steeds een juweeltje vind; vlot schakelend via een kort pookje, dat ook nog perfect opgesteld staat. Wat er mee voor zorgt dat de zithouding in deze auto de perfectie benadert. Dat de pedalen ook nog net een tip-hielmanoeuvre toelaten, kan de pret alleen maar verhogen.
Het geheel sprak me zo aan dat ik me liet meeslepen en de wat sportievere toer opging. Iets wat de auto helemaal niet erg vond. De CX-30 laat zich keurig de bocht insturen, reageert correct op al je bevelen en je kan rekenen op goed doseerbare remmen. Niet echt om de adrenalinepomp op volle toeren te doen draaien, dat is ook niet de roeping van deze auto, maar toch voldoende om de goesting aan te wakkeren.
En toen kwam het! Bij het naderen van de bocht ging ik zo laat mogelijk in de remmen, liet ik de hiel van de rechtervoet de beweging richting gaspedaal maken en net als de goedgerichte dot gas volgde, lichtte in het dashboard de waarschuwing op: “Rem- en gaspedaal tegelijk ingedrukt!” Alsof ik een zonde tegen het heilige boek der hogere rijkunst had begaan! Het scheelde geen haar of ik was het dashboard met klein alaam te lijf gegaan.
Deze storende tijding uitschakelen kon ook, maar het kwaad was geschied! Geen enkele bocht kon ik nog aansnijden zonder aan dat deze afknapper op het dashboard in mijn hoofd verscheen. Ik hoop dat ze bij Mazda heel snel de man of vrouw vinden die dit op zijn of haar geweten heeft. En hem of haar minstens duizend keer laten schrijven welke de procedure van de tip-hielbeweging is.
Gelukkig is het niet al kommer en kwel met de rijhulpsystemen, waarvan de CX-30 rijkelijk is voorzien. Een topper vind ik de head-up display waarin je ook een waarschuwing krijgt wanneer er iemand in de dode hoek nadert.
De afrekening
- De Mazda CX-30 bestaat in drie versies: Skymove, Skydrive en Skycruise, met in de Skydrive-uitvoering nog de onderverdeling in Business, Sport en Luxury. Prijzen variëren in de basisuitvoering van 26.190 tot 31.290 euro.
- Er is keuze uit drie motoren: de Skyactiv G met 122 pk, de Skyactiv X met 180 pk en de Skyactiv D met 116 pk. Bij alledrie is er keuze uit een manuele zesbak of een automaat en vierwielaandrijving behoort ook tot de opties, maar niet op de 122 pk-versie.
- Mazda claimt voor de CX-30 in deze uitvoering (Skycruise met 18-duimsvelgen) een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km. Ik strandde op 6,2 l/100 km, wat gezien het vlotte tempo zeer redelijk is.
- Voor deze versie betaal je 495,33 euro BIV en een jaarlijkse verkeersbelasting van 386,27 euro
Masta-approved? 7,0/10
De 180 pk sterke Skyactiv X-motor is een technologisch hoogstandje waarmee Mazda nog maar eens tegen de stroom in roeit. In de CX-30 komt hij, gekoppeld aan een prettige, handgeschakelde zesbak goed tot zijn recht. Het geheel is een aangenaam rijdende cross-over die zich als het kan snel laat verleiden tot een beetje sportiever werk. Maar dan ook weer niet té!