Skip to main content
In de kijkerYoungtimers

BMW 2002 turbo

By 22 december 2023No Comments

NOG SNEL EVEN DEZE PRILLE VIJFTIGER VIEREN. IN 1973 WAS DE BMW 2002 turbo EEN TRENDSETTER.

In 1973 stelt BMW met de 2002 turbo de eerste Europese productiewagen met een standaard turbomotor voor. BMW, dat met de 2002 ti en de 3.0 CSL actief was in de autosport, was op zoek naar extra paardenkrachten en kwam zo op het idee om een turbocompressor te gebruiken, die het vermogen van de 2-liter benzinemotor naar een toen nog zinnenprikkelende 170 pk joeg. Daarmee had de snelle BMW met 85 pk/l een hoger specifiek vermogen (de verhouding tussen het vermogen en de cilinderinhoud) dan een Porsche Carrera RS, die op 80 pk/l bleef steken. Nochtans was de Carrera RS 2.7 één van de weinige die de 2002 turbo achter zich konden laten. Want een topsnelheid van 211 km/u was in die tijd razend snel. En van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden was al helemaal te gek.

De BMW 2002 onderscheidde zich van de atmosferische 2002 door zijn bredere spatborden, zijn spoilers en zijn specifieke decoratie met op de voorspoiler een in spiegelschrift geplakt turbologo. Dat laatste was niet naar de zin van de lokale azijnpissers, die in de manier waarop het logo werd aangebracht een daad van agressie zagen. De voorrijder die het niet mis te verstane vijfletterwoord in zijn achteruitkijkspiegel zag opduiken, zou op weinig subtiele manier aangemaand worden om op te krassen. Dat was er zelfs voor een groep aandeelhouders van het Beierse merk zodanig over, dat ze eisten dat het gewraakte logo, tenminste voor de auto’s die voor de Duitse markt bestemd waren, verwijderd zou worden. Wat gebeurde.

Eenvoud siert. Hoewel de auto het niet was, was het interieur van de BMW 2002 turbo rustgevend sober.

Dat was helaas niet het enige probleem waarmee de 2002 turbo te kampen kreeg. De turbotechniek stond nog in zijn kinderschoenen en kenmerkend voor die eerste turbomotoren was het gigantische turbogat. Dat viel omdat de door de uitlaatgassen aangedreven compressor eerst op toeren moest komen vooraleer hij voldoende druk opbouwde, waarop het vermogen zich onaangekondigd en brutaal presenteerde. Alsof je als chauffeur plots een schop onder de kont kreeg. Opwindend was het zeker, aangenaam en veilig daarentegen. En de turbomotor, die vandaag voor meer kracht bij minder verbruik zorgt, zoop in zijn jonge jaren als een losgeslagen kindsterretje. Een verbruik van 19 l/100 km was geen zeldzaamheid. En dat op het moment dat de wereld in een diepe energiecrisis werd gedompeld. Geen wonder dus dat er van de BMW 2002 turbo slechts 1.672 stuks werden gebouwd.
De typeaanduiding 2002 turbo in spiegelschrift werd door de Duitsers als té agressief gezien en werd daarom voor de lokale markt verwijderd.
Afgaande op de prestaties van de 2002 turbo begrijpen we de heisa rond de voorkant van de auto niet. Dit is wat de meeste automobilisten te zien kregen: de achterkant!

All pictures by BMW.