OP ZOEK NAAR EEN ELEGANTE COUPE WAARMEE JE OP OLDTIMERTREFFENS GEGARANDEERD DE AANDACHT VAN DE KENNERS TREKT, DAN IS DE AUDI 100 COUPE S UW AUTO!
In september 1965 werd het nieuwe Audi boven de doopvont gehouden. DKW werd door het publiek nog te veel geassocieerd met tweetaktmotoren, wat op het imago van het merk woog. Met Audi werd een andere naam uit het verleden van Auto Union opgerakeld, maar wel een naam die werd geassocieerd met viertaktmotoren én voorwielaandrijving. De Audi 60 was gebaseerd op de DKW F102, de eerste auto van het merk met een zelfdragend koetswerk, die in 1964 was voorgesteld. Maar Audi wilde hogerop en eind 1968 werd de 100 voorgesteld.
De Audi 100 was duidelijk familie van de Audi 60, maar de grotere en ruimere berline was veel eleganter gelijnd en maakte duidelijk dat Audi wel een stapje hogerop wilde. Om die ambitie te onderstrepen, had Audi in 1969 op het autosalon van Frankfurt al een eerste versie van de 100 Coupé S getoond.
De Audi 100 Coupé S werd eind 1970 gelanceerd. De elegante coupé had een 11 centimeter kortere wielbasis dan de berline waarvan hij was afgeleid en was in totaal 19 centimeter korter. Toch woog hij 50 kilogram meer, wat werd toegeschreven aan de grotere motor, de rijkere uitrusting en de betere afwerking.
Onder de motorkap zat een 1.871 cc grote motor met een dubbele carburator die 115 pk sterk was. Daarmee haalde de coupé een topsnelheid van 185 km/u en spurtte hij in 11 seconden van 0 naar 100 km/u. Cijfers waarvan men zelfs toen niet echt wild werd, maar de Audi 100 Coupé S had andere troeven.
De Audi 100 en dus ook de coupé waren, zoals veel auto's uit die tijd, nogal roestgevoelig. Het verklaart waarom de 100 Coupé S vandaag zo zeldzaam is.
Qua design was de 100 Coupé S duidelijk geïnspireerd door onder andere de Aston Martin DBS, de Iso Grifo en de Fiat Dino Coupé. Maar het feit dat hij voorwielaangedreven was, maakte hem op een andere manier een beetje exotisch.
De voorwielaandrijving had onder andere als voordeel dat het interieur niet werd opgeëist door een plaatsverslindende transmissietunnel, waardoor de Audi Coupé meer plaats bood aan de inzittenden. En bij de afstelling van de ophanging was gekozen voor een compromis dat het comfort iets meer benadrukte.
Toch was de Audi 100 Coupé S geen doetje. Hij werd geprezen omwille van zijn goedmoedige en toch sportieve weggedrag. Met een lichte neiging tot onderstuur, dat snel kon gecounterd worden met het gaspedaal. En dat zonder dat het lossen van het gaspedaal in de bocht tot hevig overstuur leidde. De lastwissel zorgde ervoor dat de neus netjes in de juiste richting werd geduwd. Een weggedrag dat vandaag nog steeds de norm is.
De Audi 100 Coupé S werd tot 1976 geproduceerd. Er werden 30.687 exemplaren van gebouwd. Dat relatief lage productiecijfer, van de 100 berline, die op hetzelfde moment afzwaaide, werden 800.000 stuks gebouwd, én het feit dat de auto’s uit die periode zeer roestgevoelig waren, maakt van de Audi 100 Coupé S een rariteit op de oldtimermarkt.
All pictures by Audi AG.