JE BENT JONG EN JE WILT WAT! DAT HAD ALFA ROMEO IN DE JAREN ZESTIG GOED BEGREPEN!
De avond valt over Milaan. Vanuit Bar Camparino, aan de ingang van de statige Galleria Vittorio Emanueli II, zie ik hoe de overvloedige straatverlichting de pracht van de Piazza del Duomo accentueert. Bij Alfa Romeo kennen ze hun klassiekers. Het was hier dat Davide Campari in 1915 een revolutionair pompsysteem in de kelder liet installeren om gekoeld sodawater naar de toog te pompen. Een systeem dat vandaag nog steeds garant staat voor de perfecte Campari Seltz, een mix van één deel Campari en drie delen sodawater. Een aperitief dat onlosmakelijk is verbonden met Milaan.
En dan komt hij het plein opgereden: de Alfa Romeo 1300 GT Junior. Een symbool van de Italiaanse joie de vivre uit de swinging sixties. De Alfa Romeo 1300 GT Junior werd in 1966 in Balocco gepresenteerd als een goedkopere versie van de al in 1963 uitgebrachte Giulia Sprint GT Veloce. Een gestripte versie bedoeld voor een jonger en minder gefortuneerd publiek. Dat de tapijten vervangen waren door rubberen matten en dat de stoelen minder comfortabel zaten, zou de Giovanni’s van toen ‘salsiccia’ wezen. De prestaties van de 1.290 cc grote viercilinder met 89 pk bij 5.500 o/min gecombineerd met de sexy lijnen van de door toen nog grootmeester in spé Giorgetto Giugiaro voor rekening van Bertone gepende carrosserie, daar was het hen om te doen. Het was een schot in de roos. Van de GT Junior werden 91.944 stuks gebouwd en verkocht. Dat is los uitgerekend vier keer meer dan de Giulia Sprint GT, waarop hij was gebaseerd.
Moet een Alfa Romeo rood zijn? Als ik de GT 1300 Junior in het karakteristieke Giallo Ocra of okergeel zie staan, is mijn antwoord neen verdorie, neen!
Zoals veel Alfa Romeo’s in die tijd vond de 1300 GT Junior ook zijn weg naar de racebaan. Al gauw werd er een GTA-versie van klaargestoomd, die in 1968 op de markt kwam. De GTA kon je herkennen aan de Visconti-slang op de motorkap en een striping met klaverblad op de flanken. De GTA was slechts in twee kleuren verkrijgbaar: rood en wit.
De motor was aan de basis een 1.600 cc met een verkorte slaglengte, waardoor de cilinderinhoud werd teruggebracht tot 1.290 cc. De GTA-motor kreeg een dubbele ontsteking en werd gevoed via twee Weber 45 DCOE-carburators en mocht zodoende uitpakken met 96 pk. Wat in die tijd zeker niet onaardig was. Maar eens aangeraakt met de Autodelta-toverstaf leverde de kleine motor maar liefst 140 pk bij 8.000 o/min.
Het succes van de GTA inspireerde de reclamejongens tot de volgende, ronkende slogan: “Una vittoria al giorno, con una vettura per tutti i giorni!” Wat zo veel betekent als een overwinning per dag in uw dagelijkse auto. Maar wel veel lekkerder bekt.
De 1300 GTA Junior in race-uitvoering. Licht en snel. En rood. Of wit. In zijn standaarduitvoering tenminste.
De GTA werd standaard met stalen velgen geleverd. Magnesium Campagnolo’s stonden op de optielijst.
All pictures by Alfa Romeo.