EEN GEWICHT VAN 2,3 TON OP EEN IETWAT TREFFELIJKE MANIER DE BOCHT IN DWINGEN IS GEEN KATTENPIS. MAAR DE BENTLEY CONTINENTAL GT SPEED DOET HET!
Wat is hier aan de hand? Net geen tien jaar geleden zat ik me op het circuit van Navarra af te vragen, wat ik er met de toen nog naar nieuw ruikende Bentley Continental GT V8 verloren had. En nu zit ik hier in Neuburg achter het stuur van de gloednieuwe Bentley Continental GT Speed te hopen dat de verantwoordelijken me nog wat extra rondjes in de Audi-speeltuin zouden gunnen. IJdele hoop, zo bleek helaas.
Toch hadden de enkele ronden volstaan om uit te vissen dat de chassisingenieurs onder leiding van Florian Sprenger alles, maar dan ook echt alles uit de kast hebben gehaald om de lemen voeten van deze 2,3 ton zware reus in sportschoenen te wurmen.
Het was me bij de start al opgevallen dat er tijdens de briefing niet was gewaarschuwd voor de remmen. Toen in Navarra, werd niet alleen het bochtige deel van het circuit vermeden, er werd me ook nog eens op het hart gedrukt om goed op mijn tellen te passen. Hier, ondanks het aanzienlijke aantal stevige rempunten, niet. De reden hiervoor zijn de gigantische remschijven die achter de speciaal voor de Speed ontworpen 22-duimsvelgen schuilen. Carbon-ceramische kanjers met een diameter van maar liefst 440 millimeter, met daarop gigantische remklauwen met 10 zuigers. Mocht er een categorie voor bestaan in het Guinness Book of Records, dan was Bentley aan het feest. Een optie, maar wel eentje die garandeert dat de kloeke coupé onder alle omstandigheden perfect stopt. Bovendien wegen ze 33 kilogram minder dan de standaard stalen exemplaren, wat hem ook nog eens scheelt in onafgeveerd gewicht.
In de acceleratie op de lange rechte lijn wijkt de gedachte aan de superremmen voor de pure prestaties. 659 pk levert de 6-liter W12 TSI-motor, 24 meer dan de huidige W12, bij een ongewijzigd maximum koppel van 900 Nm. Samen goed voor een topsnelheid van 335 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 3,6 seconden. De bevestiging van het eerste cijfer houd je nog tegoed, maar snel is hij zeker. Hij klinkt ook snel, mede dankzij de alweer optionele Akrapovic-uitlaat.
In Sport-modus valt het best op hoe de samenwerking tussen de motor en de versnellingsbak is aangepast aan het snellere werk. Hier wordt schaamteloos voor de hoge toeren gekozen door bij het accelereren het opschakelen uit te stellen en bij het afremmen iets vroeger terug te schakelen. Het resultaat is een onmiddellijke respons op het gaspedaal en een luxecoupé die als een afgeschoten kanonskogel de spurt inzet. En dan is de eerste bocht er.
Ik zou liegen mocht ik zeggen dat de Bentley-ingenieurs erin geslaagd zijn om het hoge gewicht van de Continental GT Speed onder de elektronische mat te moffelen. Ondanks de gigantische remmen voel je het gewicht duwen, maar de beet van de remmen en de deceleratie is zo geruststellend, dat het Hamilton-gevoel wegbleef. Nochtans zitten er in de Bentley Continental GT Speed genoeg knopjes om je te vergissen. Maar dit geheel terzijde.
Toch zijn het niet de acceleratie – met dit vermogen onder de voet weet je waaraan je je mag verwachten – noch de remkracht die het meeste indruk maken. Eerder de manier waarop hij de bochten inzet. Met de gretigheid waarmee een jonge Jack Russell naar de broekspijp van de postbode hapt, viseert de GT Speed de koord. Direct en accuraat, zelfs een beetje speels.
De grootste troef van de GT Speed is de achterwielbesturing, die Bentley voor het eerst op de Flying Spur gebruikte en die nu weliswaar met een aangepaste sturingssoftware ook onder de GT Speed zit. Tot ongeveer 80 km/u draaien de achterwielen in de tegengestelde richting van de voorwielen om handiger maar vooral snediger te sturen. Vanaf 80 km/u volgen de achterwielen de voorwielen om de stabiliteit te verhogen. De echte primeur voor Bentley, is het elektronisch gestuurde achterdifferentieel met de poëtische naam eLSD dat samen met de tractiecontrole en de actieve chassissystemen zorgt voor een betere controle in de bochten en een verhoogde stabiliteit rechtdoor. En de actieve stabilisators, die we onder de naam Bentley Dynamic Ride kennen van de Bentayga en de derde generatie van de Continental GT, countert kordaat alle rolbewegingen van het koetswerk. In de sportiefste afstelling bouwen de in de anti-rolstang geïntegreerde elektrische motoren in 0,3 seconden tot 1.300 Nm op om de auto waterpas te houden.
Alle systemen werken met aan de sportieve eisen van de GT Speed aangepaste software. Zoals de actieve vierwielaandrijving, die in de sportieve modus meer kracht naar de achterwielen stuurt. En de ESP-software die zorgt voor wat ze bij Bentley een charisma depending stabiliteitscontrole noemen. De bedoeling hiervan wordt snel duidelijk.
Tijdens de eerste, wat zoekende ronden, grijpt het systeem snel in om erger te voorkomen. Maar eens het vertrouwen is opgebouwd en we de auto dwingender de bochten induwen, laat hij zich gewillig met het gas sturen en is een lichte drift de beloning voor de precisie bij het insturen. En om de enthousiaste chauffeur niet meteen in zijn hemd te zetten, blijft de controle actief. Alleen zal ze wat later ingrijpen.
Hoewel alles voorhanden is om de hooligan uit te hangen, dwingt de auto voldoende respect af om het tot op een zekere hoogte beschaafd te houden. Zelfs dan valt op hoe makkelijk deze zware bolide zich laat mennen. want dat is het genot van het rijden met een auto zoals deze Bentley Continental GT Speed. Het gevoel dat je, zelfs op momenten dat je denkt dat het niet kan, meester blijft over de situatie. Dit weliswaar met in de sportieve modus discrete bijstand van de elektronica.
Hoe de auto in de Bentley- en Comfort-modus rijdt, houd je nog tegoed. Maar wees gerust, aan het typische sportieve comfort van Bentley wordt niet geraakt. Subtiel in het oog springende details herinneren je aan de auto waarin je zit. Een auto die je dankzij een uitgebreide keuze aan kleuren en materialen naar hartenlust kan personaliseren. Net als elke Bentley.
De Afrekening
- De Bentley Continental GT Speed is er in coupé-uitvoering vanaf 272.371 euro.
- Volgens de WLTP-norm verbruikt deze GT Speed gemiddeld 13,7 l/km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 311 g/km.
Masta-approved? 8,5/10
Hoewel het gewicht steeds prominent aanwezig en voelbaar is, waren er toch momenten dat ik de dreiging van de weegschaal vergat. Of dit een auto is om trackdays mee af te schuimen, durf ik te betwijfelen. Maar af en toe eens goed het zwijn door de bieten jagen, moet kunnen.