De Mégane RS is al een auto waarmee je onder de mensen kunt komen. Toch vond Renault het nodig om de al redelijk fantastische hot hatch nog wat aan te scherpen. Met resultaat, want de RS Trophy is ronduit fantastisch. Maar noem hem niet extreem, daar is er de RS Trophy-R voor.
by Renault
Wat je moet weten:
- De Mégane RS Trophy heeft 300 in plaats van 280 pk. Dit dankzij een grotere turbo en een geoptimaliseerde in- en uitlaatlijn.
- Het Cup-chassis dat onder de Trophy zit, staat wat strakker gespannen. Voor een beter contact met de weg zorgen op fraaie 19-duimsvelgen getrokken Bridgestones. Een Torsen-differentieel zorgt ervoor dat de kracht optimaal tussen de voorwielen wordt verdeeld.
- Kloekere Brembo-remmen moeten het geweld kordater stoppen.
- 4Control staat voor een actief meesturende achteras.
- De RS Trophy is te koop met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling of een handgeschakelde versnellingsbak.
- De handgeschakelde RS Trophy heeft een basisprijs van € 39.150, die met de automaat kost € 40.900.
- De speciale RS-metaalkleur kost € 1.600.
— by Renault
En dan nu, wat je echt wilt weten:
Automaat of handgeschakeld?
Grappig toch hoe de keuze voor een automaat of een handgeschakelde versnellingsbak de toon van een discussie kan veranderen. Zeker wanneer het om een sportieve auto gaat, laat staan een rasechte sportwagen. Want kiezen voor een automaat, staat bij sommige diehards gelijk aan openlijk toegeven dat je niet met de auto kan rijden.
Ik gooi dan graag een beetje olie op het vuur door zij die wél met de auto kunnen rijden te vragen hoe ze terugschakelen. Als er dan een blik vol ongeloof volgt, weet ik hoe laat het is. Want wat is er nu speciaal aan terugschakelen? Koppeling induwen, een verzet terugschakelen en de koppeling lossen!
Neen, neen, beste vrienden, zo simpel is het niet. Een echte sportieve chauffeur schakelt niet zomaar terug. Die beheerst de techniek van het dubbele ontkoppelen en kan met de elegantie van een salondanser en de precisie van een chirurg een tip-hielmanoeuvre uitvoeren.
Voor wie het nu in Keulen hoort donderen, even een korte technische uitleg. Dankzij de techniek van het dubbel ontkoppelen, gecombineerd met een accurate dot tussengas, vermijd je schokken in de transmissie bij het terugschakelen. Schokken die er, bij een achterwielaangedreven auto, kunnen voor zorgen dat de achterwielen kortstondig blokkeren, waardoor de auto kan uitbreken. Maar ook bij een voor-of vierwielaangedreven auto kan dat blokkeren vervelend zijn.
En waarom het tip-hielmanoeuvre? Op die manier kan je én remmen én tussengas geven. Ergens op YouTube circuleert een film van ‘rallyprofessor’ Rauno Aaltonen, die haarfijn uitlegt en toont hoe alles precies moet. Een aanrader!
Waar ik toe wil komen, is dit. Wie zich een sportieve chauffeur noemt en deze procedure niet beheerst of zelfs niet eens kent, heeft geen enkele reden om zich op de borst te kloppen. Die kan beter een automaat kopen. En dat het een probleem is, bewijst de uitvinding van de rev-matcher, zeg maar een pummelhulpje dat in jouw plaats tussengas geeft.
by Renault
Recht naar huis of ‘the long way home’?
Ik ga hier niet rond de pot draaien, ik ben een fan van de automaat! Geworden, omdat de moderne automaat haast perfect schakelt en een zegen is in het verkeer van vandaag. Wat niet wil zeggen dat ik ongevoelig ben geworden voor de charmes van het zelf in de bak roeren. Zeker niet wanneer ik achter het stuur van de Renault RS Trophy zit.
Eén van de betere zitplaatsen, trouwens. De Recaro-sportstoelen zien er niet alleen goed uit, ze zitten als gegoten en steunen het lichaam perfect. En ze staan twee centimeter lager dan de meubels in de Mégane RS, wat niet alleen het zwaartepunt verlaagt maar ook de zithouding verbetert.
Komt daar nog eens bij dat het stuur perfect tussen de handen valt en de pedalen precies daar staan om de hierboven beschreven manoeuvres perfect uit te voeren. Lekker ouderwets, wat me bijna de nieuwlichterij doet vergeten die het dashboard en de centrale display teistert. Het kan aan mij liggen, maar het belang van balkgrafieken over hoeveel gas ik heb gegeven, hoeveel procent van zijn vermogen de motor heeft gebruikt ontgaat mij volledig.
In auto’s als deze gaat het om het directe contact, de vingers rond het stuur, de billen stevig in de kuipstoel, de ogen op de weg en de oren gespitst om de motor te horen. Het samengaan van chauffeur en auto. Ouderwets scheuren, daar gaat het om. Niet om nadien achter de computer te zitten nageilen op je prestaties.
— by Renault
Dat er 300 in plaats van 280 pk onder de rechtervoet zit, scheelt natuurlijk. Maar het is vooral de manier waarop de motor zijn pk’s uitbraakt, die het verschil maakt.
De Renault Mégane RS Trophy is een auto die je meesleurt in een spiraal van snelheid, sensaties en adrenaline. Die opperste concentratie eist om het onderste uit de kan te halen. Want de sper tussen de voorwielen vergroot niet alleen de efficiëntie, ze zorgt er ook voor dat de auto onder acceleratie alle kanten op lijkt te willen. Dat gevoel kan de minder ervaren chauffeur ook hebben met de meesturende achteras, maar eens je door hebt wat de auto precies wil en kan, kan de pret niet meer op.
Wel, in zo’n auto wil ik een manuele versnellingsbak. Ook al vind ik dat die net iets vlotter mag schakelen. Een initiële weerstand bij het begin van het schakelen, tot daar aan toe. Maar halfweg moet het mes door de boter snijden. Maar welk een plezier om de auto precies daar te plaatsen waar hij moet zijn en de naald van de toerenteller daar te houden waar de power zit.
En ja, het gaat vaak over het 4Control-systeem, de meesturende achteras die enerzijds de stabiliteit vergroot, maar anderzijds ook de beweeglijkheid ten goede komt. Maar de RS Trophy is op de eerste plaats een verbluffend efficiënte voortrein, die hem in combinatie met al de rest tot de referentie in zijn klasse maakt.
Bovendien beschikt de handgeschakelde RS Trophy over een geheim wapen. In tegenstelling tot zijn collega-met-automaat heeft de manuele RS Trophy een echte handrem. Je weet wel, zo’n hefboom waarmee je als het dan toch even mis dreigt te gaan, de achterkant kan meelokken.
— by Renault
— by Renault
Van pomp naar pomp?
Eigenlijk valt dat reuze mee. Gemiddeld blies ik net iets meer dan 10 l/100 km door de pijp, met enkele pieken die richting 20 liter gingen. Maar het lukte me net zo goed om onder de 10 l/100 km te blijven. En als je merkt dat je glimlach breder wordt naarmate de verbruiksmeter naar de 20 klimt, dan weet je dat je in een plezante auto zit.
Masta-approved? 9,0/10
De ‘gewone’ Mégane RS vond ik al een aanstekelijke auto. En deze RS Trophy doet er nog een stevige schep bovenop. De verschillende detailverbeteringen halen echt het beste in de auto naar boven. Het enige ‘probleem’ met deze auto is, dat hij je voortdurend lijkt uit te dagen. En probeer daar maar eens neen tegen te zeggen!