
5 MEI 1982. DE MG METRO WORDT VOORGESTELD ALS SPORTIEVE VERSIE VAN DE AUSTIN METRO. EEN AUTO DIE IN ZIJN GROEP B-VERSIE DE STATUS VAN LEGENDE VERWIERF.
Op woensdag 5 mei 1982 wordt het merk MG gereanimeerd in de vorm van de MG Metro. De Metro was in 1980 voorgesteld om op termijn de Mini te vervangen. Om marketingredenen werd de sportieve versie van de Metro niet Cooper genoemd, maar MG. De motor was nochtans een bijgewerkte 1275-motor uit de Mini Cooper.
In oktober 1982 werd op het autosalon van Birmingham de turboversie aan het gamma toegevoegd. Terwijl de atmosferische versie het met 73 pk moest stellen, mocht deze pochen met 94 pk. Genoeg om in net geen 10 seconden van 0 naar 100 km/u te gaan en een top van 180 km/u te halen.
Een raceversie van de MG Metro Turbo werd ingezet in het Brits toerwagenkampioenschap. Maar het model werd pas legendarisch in zijn Groep B-uitvoering. Daarin was de motor naar achter verhuisd en de viercilinder vervangen door een atmosferische V6-motor. Wat helaas niet volstond om de turbokanonnen van die tijd te verslaan.
In België werd de MG Metro vanaf het seizoen ’83 ingezet in de BL Metro Cup. eerder werd gereden met de iets minder krachtige 1.3 S.
