In de kijkerSpecial Stories

VANDAAG IN DE AUTOGESCHIEDENIS

By 29 april 2021No Comments

29 APRIL 1899. IN ZIJN JAMAIS CONTENTE IS CAMILLE JENATZY DE EERSTE DIE SNELLER DAN 100 KM/U RIJDT.

Op zaterdag 29 april 1899 was Camille Jénatzy de eerste die op het land de 100 km/u passeerde. Met zijn Jamais Contente raasde hij op de centrale laan van het Parc Agricole in het Noord-Franse Achères aan 105,85 km/u over de finishlijn van de vliegende kilometer. Hiermee versloeg hij de Fransman Gaston de Chasseloup-Laubat, die een maand eerder 92,78 km/u had laten optekenen.

Een strijd die in de pioniersjaren van de automobiel met argusogen werd gevolgd. In het tijdschrift La France Automobile, dat een prijs had uitgeloofd aan de eerste die de ‘muur’ van de 100 km/u doorbrak, maar ook in de dagbladpers, waar onheilsprofeten – toen al – schreeuwden dat de waanzin moest gestopt worden. Aan 100 km/u zou de snelheid het menselijk lichaam aan stukken scheuren, beweerden sommigen. Hoewel hij in zijn torpedovormige scheurijzer allesbehalve goedbeschut op de bok zat, overleefde Jénatzy zijn recordpoging zonder kleerscheuren.

Jénatzy, de zoon van een rubberfabrikant, was in Schaarbeek geboren en studeerde in Parijs. Als kersvers ingenieur elektriciteit had hij zich op de bouw van een recordwagen gestort, uiteraard een elektrische auto. Omdat de verbrandingsmotor in die tijd hopeloos inefficiënt was, wat zich vertaalde in reusachtige, zware motoren met in verhouding weinig power, werd de voorkeur gegeven aan compacte elektrische motoren, waarvan Jénatzy er twee tussen de achterwielen van de Jamais Contente had gemonteerd. Voor de rest was het 1.450 kilogram zware vehikel één en al batterij. Wat voor een recordauto nog net kon, maar voor een doordeweeks vervoermiddel absoluut niet praktisch was.

Vandaar dat Jénatzy, die later een gevierd autocoureur werd, zijn torpedo al gauw inwisselde voor conventionele racewagens met verbrandingsmotor. In 1909 passeerde hij in zo’n auto, een Mercedes, in Oostende de 200 km/u. In 1913 stierf Jénatzy, wiens vuurrode baard hem de bijnaam ‘de Rode Duivel’ opleverde, na een jachtongeval in Habay-la-Neuve. Het bericht van zijn overlijden haalde zelfs The New York Times. In 2010 doopte het Franse Venturi zijn elektrische recordwagen Jamais Contente. Het rijdend eerbetoon aan de Rode Duivel haalde op het zoutmeer van Bonneville een top van 515 km/u.