
28 APRIL 1967. COLIN CHAPMAN STELT DE LOTUS EUROPA VOOR ALS DE GT40 VAN DE WERKMAN.
Omdat een centraal achterin gemonteerde motor de norm was geworden in de autosport, oordeelde Colin Chapman dat het niet meer dan logisch was dat deze trend zich doorzette in zijn productiewagens. De Europa werd zo de eerste Lotus met de motor in de rug van de chauffeur.
De motor voor de Europa vond Chapman bij Renault, meer bepaald in de Renault 16. Die had een 1.470 cc grote en volledig uit aluminium vervaardigde krachtbron die omgekeerd in de auto lag. Met andere woorden met de versnellingsbak voor de motor. Bij Lotus zagen ze het meteen: draai de motor gewoon om en hij past perfect in de Europa.

In 1971 werd de Renault-motor vervangen door een Lotus-Ford Twin Cam. een wissel die niet alleen was ingegeven door de zoektocht naar meer paardenkracht. Renault wilde geen mot met Jean Rédélé, de bouwer van Alpine, en had daarom beslist het contract met Lotus stop te zetten. Ook al had Lotus de Franse sportwagenconstructeur eerder een voorstel gedaan om de Europa onder licentie te bouwen.
De Lotus Europa werd tot 1975 gebouwd. 9.200 stuks verlieten de fabriek.

