In de kijkerSpecial StoriesYoungtimers

Gelukkige verjaardag Jacky Ickx

By 1 januari 2021No Comments

HIJ IS NOG STEEDS MET VOORSPRONG DE MEEST SUCCESVOLLE BELGISCHE AUTOCOUREUR. EN IN DE GESCHIEDENIS VAN DE AUTOSPORT STAAT HIJ BOVENAAN IN DE RIJ VAN DE MEEST VEELZIJDIGE COUREURS. VANDAAG WORDT HIJ 76. GELUKKIGE VERJAARDAG, MENEER JACKY ICKX.

76 jaar, dat vieren we met een beeld uit 1976. Dat jaar wint Jacky Ickx samen met Gijs van Lennep de 24 uren van Le Mans met een Porsche 936. Het is de eerste keer dat Ickx met een Porsche de 24 uren van Le Mans wint. Eerder deed hij dat met een Ford GT40, waarmee hij in 1969 in één van de meest beklijvende eindspurts de Porsche van Larrousse-Hermann klopte. Zijn tweede overwinning behaalde hij in 1975, opnieuw in de Gulf-kleuren die dit keer een Mirage GR8 sierden. Zijn ploegmaat was Derek Bell (zie foto hieronder). Nadien won Ickx nog drie keer de 24 uren van Le Mans voor Porsche. In 1977, nadat hij van zijn auto overstapte op de 936 van Hurley Haywood en Jürgen Barth. En in 1981, wanneer hij samen met Derek Bell de 936 een waardig afscheid schenkt. In 1982 is het weer prijs, opnieuw met Derek Bell als ploegmaat, maar nu in de gloednieuwe Porsche 956, die dat jaar zijn eerste Le Mans-zege viert.

De laatste evolutie van de Porsche 936, waarmee Ickx en Bell in 1981 de 24 uren van Le Mans winnen.

In 1982 gunnen Ickx en Bell de Porsche 856 zijn Maiden-win in Le Mans. Ickx sluit hier zijn Le Mans-palmares af met een zesde overwinning.

In 1968 zit Jacky Ickx aan het stuur van een Ferrari F1. Hier rondt hij in Francorchamps de Source.

In 1969 kiest Ickx voor Brabham. Hier is hij onderweg naar de overwinning in de Grote Prijs van Duitsland. Ickx houdt van de Nürburgring, die hij tijdens de Marathon de la Route van binnen en van buiten leerde kennen. En waarop hij in 1967 met een Matra Formule 2 tijdens de trainingen voor de Grote Prijs van Duitsland in training de derde tijd draaide. Alleen Jim Clark en Denny Hulme waren met hun F1-auto’s sneller. Ickx werd dat jaar tweede in het wereldkampioenschap achter Jackie Stewart.

In 1970 keert Ickx terug naar Ferrari. En weer wordt hij tweede in het wereldkampioenschap, dit keer achter Jochen Rindt, die de titel postuum krijgt. Ickx wint in zijn Formule 1-carrière acht Grote Prijzen.

Ook voor Ferrari klust Jacky Ickx bij in het wereldkampioenschap voor merken.

Porsche

In 1981 debuteert Jacky Ickx in Parijs-Dakar. Dat jaar rijdt hij in een Citroën CX met als bijrijder de onlangs overleden Claude Brasseur. In 1983 wint dit duo met een Mercedes G-Klasse.

Ickx slaagt er in om Porsche te overtuigen om deel te nemen aan de Dakar. In 1984 debuteert Porsche met de 911 4×4 en wint. Niet met Ickx aan het stuur, maar met de Fransman René Metge. In 1986 doet Metge het nog eens over met de Porsche 959. Nu is Ickx tweede.